تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۲۷ آبان ۱۴۰۲

شایع‌ترین ناهنجاری‌های ناشی از بیماری یا آسیب استخوان‌ها و مفاصل از زبان متخصص

ارتوپدی، شاخه‌ای از علم پزشکی است که بیماری‌ها و مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی بدن را در بر می‌گیرد. مشکلات و بیماری‌های ارتوپدی شامل آسیب، درد، اختلال و موارد دیگری است که به سیستم اسکلتی عضلانی مربوط می‌شود و بسیاری از آن‌ها تهدید‌کننده زندگی افراد هستند.

شایع‌ترین ناهنجاری‌های ناشی از بیماری یا آسیب استخوان‌ها و مفاصل از زبان متخصص

رویداد۲۴ ارتوپدی، شاخه‌ای از علم پزشکی است که بیماری‌ها و مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی بدن را در بر می‌گیرد. مشکلات و بیماری‌های ارتوپدی شامل آسیب، درد، اختلال و موارد دیگری است که به سیستم اسکلتی عضلانی مربوط می‌شود و بسیاری از آن‌ها تهدید‌کننده زندگی افراد هستند. برخی از شایع‌ترین ناهنجاری‌ها و مشکلات استخوان‌ها و مفاصل به شرح زیر است:

کمردرد

کمردرد یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های استخوان و مفاصل است که دلایل مختلفی دارد و شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. علت این عارضه معمولا وضعیت بد و ضعف عضلات مرکزی بدن یا بلند کردن اجسام سنگین است که در موارد شدید موجب گرفتگی رشته‌های عصبی، اختلالات ستون فقرات، عفونت، لغزش دیسک، در رفتگی و شکستگی می‌شود.

زانو درد

این مورد معمولا به دلیل بیماری‌های دژنراتیو مفصل در سنین میانی تا پیری بسیار رایج است. علاوه بر این، احساس درد در زانو می‌تواند علت‌های مختلف دیگری از جمله وضعیت نا مناسب بدن، فعالیت بدنی نامناسب، عدم تحرک و نداشتن برنامه ورزشی مناسب، نشستن طولانی مدت، اضافه وزن، کمبود مواد مغذی در بدن، شکستگی، آسیب دیدگی رباط، مفصل و مینیسک و ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله نقرس، آرتریت و عفونت نیز داشته باشد.

درد مفصل ران

مفصل ران یکی از بزرگ‌ترین مفاصل بدن است که به تحمل وزن بدن کمک می‌کند و سالم بودن آن موجب تحرک بهتر افراد می‌گردد. در نتیجه، ابتلا به هر گونه بیماری یا تغییر شکل در مفصل ران می‌تواند موجب ناراحتی افراد شود و این مشکلات برای هر گروه سنی ممکن است ایجاد شود. شکستگی مفاصل ران معمولا به دلیل زمین خوردن رخ می‌دهد و این موضوع در سنین بالا که استخوان‌ها ضعیف هستند، بیتر دیده می‌شود. خونرسانی ضعیف به مفصل ران نیز ممکن است منجر به نکروز سر استخوان ران شود که برای درمان نیاز به انجام عمل جراحی توسط متخصص خواهد داشت.

آرتروز

آرتروز نوعی تورم مفصل است که با درد شدید و سفتی مفصل همراه می‌شود. این بیماری علت‌های مختلفی دارد و یکی از علل اصلی آن سوابق خانوادگی و وراثت است. برای درمان این عارضه، روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که معمولا شامل طب سوزنی، فیزیوتراپی، مصرف دارو، ماساژ درمانی و... می‌شود و متاسفانه زنان به دلیل داشتن شرایط بدنی خاص بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

شانه درد

شایع‌ترین ناهنجاری‌های ناشی از بیماری یا آسیب استخوان‌ها و مفاصل از زبان متخصص

شانه، نوعی مفصل گوی و سوکتی است که به دلیل عدم هماهنگی سوکت با انتهای بالایی استخوان بازو، کمی ناپایداری دارد. این مفصل پر تحرک، ماهیچه‌های بسیار قوی در اطراف خود دارد که امکان تحرک بهتر را فراهم می‌کنند. شایع‌ترین علل مختلف در رفتگی شانه، آرتریت و آسیب‌های روتاتورکاف است که با معاینه دقیق توسط متخصص ارتوپد، تشخیص و درمان می‌شود. اگر دچار درد یا تورم شدید در ناحیه شانه هستید، حتما به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

اسکولیوز

انحنای طبیعی ستون فقرات به گونه است که ستون فقرات به سمت جلو هدایت می‌شود. اسکولیوز که علت‌های مختلفی دارد یک مشکل است که در آن انحنی ستون فقرات به سمت طرفین می‌رود و از حالت طبیعی خارج می‌شود. نشانه بارز این عارضه این است که ارتفاع دو شانه فرد بیمار با یکدیگر متفاوت است و سر در موقعیت مرکزی بدن و در راستای آن قرار ندارد. اسکولیوز با تغییر انحنای طبیعی ستون فقرات، منجر به ایجاد ناهنجار‌هایی می‌شود و رشد و تکامل افراد را مختل می‌کند.

آسیب‌های همسترینگ

عضلات همسترینگ دقیقا در پشت ران قرار دارند و موجب عملکرد بهتر مفصل ران و زانو می‌شوند. آسیب همسترینگ معمولا در ورزشکارانی که فوتبال بازی می‌کنند یا می‌دوند دیده می‌شود و علت اصلی آن پارگی یکی از عضلات همسترینگ است که با درد بسیار زیادی همراه است. این عارضه معمولا با جلسات فیزیوتراپی قابل درمان است و در موارد بسیار شدید نیاز به جراحی دارد.

شکستگی

شایع‌ترین ناهنجاری‌های ناشی از بیماری یا آسیب استخوان‌ها و مفاصل از زبان متخصص

شکستگی زمانی اتفاق می‌افتد که نیرویی بیش از توان تحمل استخوان به آن وارد شود. این عارضه علت‌های مختلفی دارد که شامل زمین خوردن، ضربه مستقیم، پوکی استخوان، سرطان استخوان و... می‌شود و علائم آن به صورت درد ناگهانی، تورم، تغییر شکل، کبودی و قرمزی ظاهر می‌شود. برای درمان شکستگی‌های استخوان که شامل شکستگی‌های کوچک و بزرگ می‌شود، می‌توان از مصرف دارو، آتل یا گچ و عمل جراحی استفاده کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با "دکتر بابک اتوکش "، بهترین متخصص ارتوپدی در تهران اینجا کلیک کنید.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع ناهنجاری‌های استخوان و مفاصل

بسیاری از بیماری‌هایی که بر سیستم اسکلتی و عضلانی بدن انسان تاثیر می‌گذارند، نیازمند مراقبت‌های پزشکی هستند و اقداماتی که می‌توان برای کاهش خطر ابتلا به آن‌ها انجام داد به شرح زیر است:

  • استفاده از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین دی و کلسیم

  • انجام ورزش‌های تحمل وزن که موجب تقویت استخوان‌ها می‌شود.

  • رسیدن به وزن مناسب و ایده آل و حفظ آن

  • عدم استفاده از سیگار و موارد از این قبیل

  • انجام تست‌های لازم برای اطلاع از پوکی استخوان و کنترل آن

  • مراجعه به پزشک متخصص مناسب و با تجربه
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان