تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

هیپنوتیزم تراپی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

هیپنوتیزم درمانی تکنیکی است که از هیپنوتیزم برای کمک به درمان علائم خاص اعصاب و روان در آن استفاده می‌شود. گاهی اوقات از این روش تراپی به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای فوبیا و سایر اختلالات اضطرابی استفاده می‌شود.

هیپنوتیزم تراپی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

رویداد۲۴ | سیما صابری: هیپنوتیزم درمانی تکنیکی است که از هیپنوتیزم برای کمک به درمان علائم خاص اعصاب و روان در آن استفاده می‌شود. هیپنوتیزم درمانی با القای یک حالت هیپنوتیزمی که با هوشیاری بیداری مشخص می‌شود عمل می‌کند که به افراد اجازه می‌دهد از توجه بیرونی جدا شده و تمرکز بر تجربیات درونی را تجربه کنند. گاهی اوقات از این روش تراپی به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای فوبیا و سایر اختلالات اضطرابی استفاده می‌شود. همچنین گاهی اوقات برای مدیریت درد، کاهش وزن، ترک سیگار و انواع کاربرد‌های دیگر نیز از آن استفاده می‌شود. اکتشافات رسمی در کاربرد‌های درمانی هیپنوتیزم در اواخر دهه ۱۷۰۰ آغاز شد، اما تا همین اواخر اعتبار علمی به دست نیاورد. محققان مدرن بیشتر بررسی کرده‌اند که چگونه می‌توان از هیپنوتیزم استفاده کرد، چه شرایطی را می‌تواند درمان کند و تا چه حد ممکن است در مقایسه با سایر درمان‌ها موثر باشد.

هینوتیزم چیست؟

به گزارش رویداد۲۴ معمولا افراد وقتی درباره هیپنوتیزم می‌شنوند احتمالاً تصویر کلیشه‌ای یک شعبده باز صحنه را تصور می‌کنند که یک ساعت جیبی را جلوی صورت شما به جلو و عقب می‌چرخاند تا زمانی که کنترل توانایی‌های خود را از دست بدهید. این تجربه شما با هیپنوتیزم که توسط یک درمانگر انجام می‌شود، نخواهد بود بلکه این فرآیند شامل تجسم‌های هدایت‌شده و ایجاد آرامش است که به شما کمک می‌کند از حواس پرتی جلوگیری کنید، روی مسائلی که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید تمرکز کنید و مهارت‌های مقابله را به شما آموزش دهد.

هیپنوتیزم یک ایده قدیمی است، اما در کنار افزایش درمان‌های جایگزین دیگر برای سلامت روان، طرفدار پیدا کرده است.

تکنیک‌های هیپنوتیزم درمانی

در طول یک جلسه هیپنوتیزم، افراد از طریق فرآیندی حالت خلسه مانندی را تجربه می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند ذهن خود را متمرکز کنند و به سوالات راحت‌تر پاسخ دهند و عمیقاً آرام شوند. هیپنوتیزم درمانی از آگاهی بیشتر از حالت هیپنوتیزم استفاده می‌کند تا به شما کمک کند تا عمیق‌تر روی مشکل خود تمرکز کنید.

-شما توسط هیپنوتیزم درمانگر هدایت می‌شوید تا خود را در حالت آرامش نگاه دارید، حتی زمانی که با یک رفتار مشکل ساز یا موضوع ترس خود مواجه می‌شوید.

-هیپنوتیزم درمانگر پیشنهادات ملایمی برای تغییرات رفتاری به شما ارائه می‌دهد که می‌تواند به شما در غلبه بر مشکلتان کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است به شما یاد داده شود که در طول یک واکنش فوبیک، خود را به عنوان یک مشاور حمایتی ببینید، بنابراین یاد بگیرید که به خود و توانایی خود برای عبور از موقعیت اعتماد کنید.

مهارت‌های مقابله‌ای نیز بخش مهمی از هیپنوتیزم را تشکیل می‌دهد. برخی از مهارت‌های مقابله‌ای شناختی-رفتاری مانند تصویرسازی هدایت شده به شما آموزش داده می‌شود! تکنیکی که می‌توانید هنگام رویارویی با ترس یا اضطراب از آن استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: چگونه از تروما و تنش‌های ناشی از آن خلاص شویم؟


کاوش در تجربیات گذشته نیز در هیپنوتیزم درمانی وجود دارد. حتی ممکن است تشویق شوید که در مورد اولین باری که رفتار یا مشکلی را که می‌خواهید بر آن غلبه کنید و احساسی که در آن لحظه داشتید، صحبت کنید.

هیپنوتیزم به عنوان یک ابزار درمانی چگونه عمل می‌کند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا یک فرد ممکن است بخواهد هیپنوتیزم درمانی را امتحان کند. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از کاربرد‌های ممکن عبارتند از:

تجربه درد مزمن

علائم زوال عقل

تهوع و استفراغ مربوط به شیمی درمانی

درد هنگام زایمان، عمل‌های دندانپزشکی یا جراحی

بیماری‌های پوستی، مانند پسوریازیس و زگیل

علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

علائم اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD)

هیپنوتیزم تراپی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

در این شرایط هیپنوتیزم درمانی ممکن است توسط روانشناسان در درمان شرایطی مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی، اختلالات خوردن و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز مورد استفاده قرار گیرد.

هیپنوتیزم درمانی همچنین می‌تواند برای تغییر یا کاهش رفتار‌های مشکل ساز مفید باشد. به همین دلیل، گاهی اوقات برای کمک به افراد برای ترک سیگار، کاهش وزن و خواب بهتر استفاده می‌شود.

مزایای هیپنوتیزم به عنوان بخشی از درمان

برخی از افراد ممکن است نتایج چشمگیری را با هیپنوتیزم درمانی تجربه کنند. در موارد دیگر، افراد به سادگی با این روش احساس آرامش می‌کنند. برخی از مزایای هیپنوتیزم درمانی شامل موارد زیر است:

آگاهی: برخی از افراد در طول کل تجربه کاملاً آگاه هستند. آن‌ها هر چیزی را که اتفاق می‌افتد به یاد می‌آورند و حتی می‌توانند در هنگام هیپنوتیزم صحبت کنند. افراد دیگر ممکن است حالت‌هایی از آرامش را تجربه کنند که به قدری عمیق است که حتی ممکن است از آنچه در حال وقوع است احساس جدایی کنند.

تمرکز: بیشتر اوقات ما حواسمان به محیط اطرافمان پرت می‌شود. چه تلویزیون چه صدای افراد باشد و درنتیجه تمرکز کامل روی خودتان دشوار است. ذهن خودآگاه ما نیز به هم ریخته است. حتی ممکن است نگران پرداخت صورت‌حساب باشید، نگران یک پروژه آینده باشید یا برای شام امشب برنامه‌ریزی کنید. هدف از جلسه درمانی برای شکستن این نگرانی‌های روزمره است و به شما این امکان را می‌دهد که کاملاً روی مشکل مورد نظر تمرکز کنید.

آرامش: در حالت هیپنوتیزم، شما عمیقاً آرام هستید. ضمیر خودآگاه شما ساکت است و به ذهن ناخودآگاه شما اجازه می‌دهد تا عمیقاً روی مسئله شما تمرکز کند. شما همچنین آرام‌تر هستید و بنابراین پذیرای مواجهه با مشکلات یا ترس‌های خود هستید.

هشدار‌ها

در حالی که هیپنوتیزم به طور کلی ایمن و قابل تحمل است، این بدان معنا نیست که برخی از خطرات بالقوه وجود ندارد. به این موراد توجه کنید:

هیپنوتیزم می‌تواند در برخی موارد خاطرات نادرست یا تحریف شده ایجاد کند.

افرادی که بسیار تلقین پذیر هستند ممکن است در هنگام هیپنوتیزم احساس کنترل شخصی کم را تجربه کنند.

برخی از افراد احتمالاً عوارض جانبی مانند اضطراب، سردرد یا سرگیجه را تجربه می‌کنند.

هیپنوتیزم درمانی ممکن است برای افرادی که علائم روان پریشی مانند توهم و هذیان را تجربه می‌کنند مناسب نباشد.

به این دلایل، مهم است که همیشه قبل از تصمیم به هیپنوتیزم درمانی، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، مطمئن شوید که هیپنوتیزم درمانی را فقط تحت نظارت و راهنمایی یک متخصص واجد شرایط انجام دهید.

باور‌های غلط رایج

هیپنوتیزم درمانی هنوز بحث برانگیز تلقی می‌شود، زیرا بسیاری از متخصصان سلامت روان در مورد اثربخشی آن بحث دارند. تعدادی از افسانه‌ها و تصورات غلط در مورد هیپنوتیزم درمانی وجود دارد که می‌تواند بر نحوه نگرش افراد به این ابزار درمانی تأثیر بگذارد. هیپنوتیزم درمانی اغلب با هیپنوتیزم مرحله‌ای اشتباه گرفته می‌شود.

هیپنوتیزم درمانی باعث نمی‌شود آنچه اتفاق افتاده را فراموش کنید. شما چیز‌هایی را که در طول حالت هیپنوتیزمی شما رخ می‌دهد به یاد خواهید آورد، خواب یا بیهوش نخواهید بود و هر لحظه قادر خواهید بود خلسه هیپنوتیزمی را بشکنید.

هیپنوتیزم درمانی باعث از دست دادن کنترل شما نمی‌شود. در طول هیپنوتیزم، شما کنترل خود را حفظ می‌کنید. این امکان وجود ندارد که کسی شما را مجبور به انجام کاری برخلاف میل شما کند، حتی در حالت هیپنوتیزم.

هیپنوتیزم پذیر بودن به این معنی نیست که شما کمتر باهوش هستید. در حالی که برخی از مردم بر این باورند که نمی‌توان آن‌ها را هیپنوتیزم کرد، تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر افراد تا حدی قابل هیپنوتیزم هستند. فقط حدود ۱۰ درصد از مردم هستند که هیپنوتیزم کردن آن‌ها دشوار یا غیرممکن است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما