تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد:

بهترین فیلم های هوشنگ حریرچیان به بهانه درگذشت او

به مناسبت درگذشت این بازیگر محبوب سینما و تلویزیون ایران نگاهی انداخته‌ایم به آثار برتر کارنامه حرفه‌ای او.

بهترین فیلم های هوشنگ حریرچیان به بهانه درگذشت او

رویداد۲۴ | مازیار وکیلی: اصفهان را می‌توان شهر فرهنگ و هنر ایران نامید. تئاتر طنز عامه پسند اصفهان تا به امروز ستارگان زیادی را به هنر‌های نمایشی ایران معرفی کرده است. رضا ارحام صدر و نصرت الله وحدت در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی معروف‌ترین چهره‌های تئاتر طنز اصفهان بودند. نکته شگفت انگیز این جاست که این سنت در سال‌های پس از انقلاب اسلامی هم ادامه پیدا کرد و از دل تئاتر طنز اصفهان چهره‌هایی مانند حسن اکلیلی و قدرت‌الله ایزدی بیرون آمدند. فراگیری تئاتر‌های طنز اصفهان به قدری زیاد بود که اجرا‌های هنرمندان این تئاتر‌ها ضبط و از تلویزیون برای تمام مردم ایران پخش می‌شد.

هوشنگ حریرچیان کیست؟

هوشنگ حریرچیان را هم می‌توان یکی از میوه‌های درخت تناور تئاتر طنز اصفهان دانست. مرد همه فن حریفی که در سال ۱۳۱۱ به دنیا آمد و از سال ۱۳۲۶ با پیوستن به گروه تئاتر سپاهان فعالیت خود را به عنوان هنرمند آغاز کرد. در سال ۱۳۳۸ رسماً به رادیو اصفهان پیوست و در آن جا به فعالیت خود را به عنوان گزارشگر، بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و مجری برنامه‌های سرگرم کننده ادامه داد. در سال ۱۳۴۸ با بازی در سریال عکاس باشی اولین تجربه تصویری خود را پشت سر گذاشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با فیلم سینمایی جعفر خان از فرنگ برگشته به عرصه سینما بازگشت. تماشاگران ایرانی در سال‌های اخیر حریرچیان را با سریال ساختمان پزشکان و پژمان به یاد می‌آورند. جایی که او توانست نقش یک پدر عجیب و غریب و تا حدی بی ملاحظه را با شیرینی خاصی بازی کند. به مناسبت درگذشت این بازیگر محبوب سینما و تلویزیون ایران نگاهی انداخته‌ایم به آثار برتر کارنامه حرفه‌ای او.

جعفرخان از فرنگ برگشته | کارگردان: علی حاتمی | سال ساخت: ۱۳۶۶

بهترین فیلم های هوشنگ حریرچیان به بهانه درگذشت او

جعفر خان از فرنگ برگشته را می‌توان ضعیف‌ترین فیلم علی حاتمی دانست. فیلمی آشفته و مغشوش که علی حاتمی نتوانست آن را تکمیل کند و محمد متوسلانی به کمک او آمد تا این فیلم تکمیل و آماده نمایش شود. علی حاتمی جعفرخان از فرنگ برگشته را از روی نمایش‌نامه حسن مقدم اقتباس کرد و جعفر را تبدیل به شخصیت منفی داستان کرد. جوانکی غرب زده که توانایی درک سنت‌های اصیل ایرانی را ندارد. هوشنگ حریرچیان در این فیلم یکی از نقش‌های فرعی را برعهده داشت. اما توانست از این فرصت کوچک استفاده کند و با حضور گرم و موثرش راهش را برای حضور در آثار بعدی سینمای ایران هموار کند.

فرش باد | کارگردان: کمال تبریزی | سال ساخت: ۱۳۸۱

بهترین فیلم های هوشنگ حریرچیان به بهانه درگذشت او

فرش باد از آثار موفق کمال تبریزی به حساب می‌آید. فیلمی شیرین و ملیح که به پیوند دو فرهنگ ایرانی و ژاپنی می‌پردازد و داستان یک مرد ژاپنی را روایت می‌کند که به ایران می‌آید تا طرحی را که زنش کشیده به فرش تبدیل کند. تبریزی در این فیلم موفق می‌شود براساس گفتمان گفت و گوی تمدن‌ها که در آن زمان مد روز بود فیلم موفقی بسازد که تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما بکشاند. هوشنگ حریرچیان درز این فیلم نقش مرادخان را بازی می‌کند، یک پیرمرد پولدار اصفهانی که بسیار بذله گو و دوست داشتنی است و قرار است در طراحی این فرش به مرد ژاپنی کمک کند. بازی هوشنگ حریرچیان در فرش باد بسیار به چشم آمد و باعث شهرت او شد. تا جایی که سایر کارگردانان سینما و تلویزیون ایران هم برای بازی در فیلم‌ها و سریال‌هایشان سراغ این بازیگر توانا آمدند تا از حضور او در آثارشان استفاده کنند.

ساختمان پزشکان | کارگردان: سروش صحت | سال ساخت: ۱۳۹۰

بهترین فیلم های هوشنگ حریرچیان به بهانه درگذشت او

ساختمان پزشکان یکی از موفق‌ترین سریال‌های طنز تلویزیون بود که به زندگی یک روان شناس بدشانس بنام دکتر نیما افشار می‌پرداخت که درگیر مشکلات زیادی در زندگی شخصی و خانوادگی‌اش بود. گروه بازیگران سریال یکی از بهترین انتخاب‌ها در میان مجموعه‌های تلویزیونی دهه نود بود. حضور چهره‌های تازه و نه چندان شناخته شده‌ای مانند بهنام تشکر و اُمید روحانی در کنار استفاده از بازیگران باتجربه‌ای مانند سیروس ابراهیم زاده و محمد شیری در این کار جواب داد و ساختمان پزشکان را تبدیل به یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های صدا و سیما کرد. هوشنگ حریرچیان در این سریال نقش پدر بدقلق و بی‌ملاحظه دکتر نیما افشار با چنان ملاحت و شیرینی بازی کرد که این نقش تبدیل به یکی از محبوب‌ترین نقش‌های سریال شد. حریرچیان با بازی در ساختمان پزشکان ثابت کرد چقدر بازیگر خوبی است و به خوبی زمان بندی در شوخی‌ها را می‌شناسد. درخشش او در این سریال باعث پرکاری او شد تا جایی که در سال‌های بعد در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی بازی کرد.

پژمان | کارگردان: سروش صحت | سال ساخت: ۱۳۹۱

بهترین فیلم های هوشنگ حریرچیان به بهانه درگذشت او

پژمان یکی از خلاقانه‌ترین و جذاب‌ترین سریال‌های صدا و سیما بود که داستان فوتبالیست به ته خط رسیده‌ای بنام پژمان جمشیدی را تعریف می‌کرد که می‌کوشد جایگاه خود را به عنوان یک بازیکن درجه یک حفظ کند. ایده سریال به قدری خلاقانه بود که تماشاگران را به خود جلب کند. خصوصاً که نویسندگان خلاق سریال توجه ویژه‌ای به حواشی فوتبال ایران و استفاده دراماتیک از آن داشتند و همین موضوع بر جذابیت سریال افزوده بود. استفاده درست و به جا از پژمان جمشیدی (که بعد‌ها تبدیل به ستاره شد) در کنار سایر بازیکنان مطرح فوتبال ایران گرمای خاصی به سریال پژمان بخشیده بود. هوشنگ حریرچیان در این سریال هم نقش پدر خانواده را ملاحت مخصوص به خودش بازی کرد و توانست میان انبوهی از بازیگران مشهور سریال بازی موفقی از خود ارائه دهد و شخصیت پدر خانواده را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین شخصیت‌های سریال نماید.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینمای ایران
نظرات شما