تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ویژگی های آیفون۱۶ که باید بدانید

در این مطلب به ویژگی‌های جدیدترین گوشی آیفون یعنی آیفون پرو ۱۶ پرداخته شده است.

همه ویژگی‌های آیفون پرو ۱۶ که باید بدانید

رویداد۲۴ | حسین فلاحی: آیفون در ۹ سپتامبر (۱۹ شهریور)، اپل آیفون ۱۶ پرو و ​​آیفون ۱۶ پرو مکس را معرفی خواهد کرد که در کنار آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس به فروش خواهند رسید. مدل‌های «Pro» دستگاه‌های گران‌تر در خط تولید پرچم‌دار اپل هستند و معمولاً اولین آیفون‌های پرچم‌دار هستند که طراحی‌ها و ویژگی‌های جدیدی را دریافت می‌کنند.

 طبق معمول قبل از انتشار این گوشی ها، افشاگران، تحلیلگران و سایرین با اطلاعات داخلی در حال به اشتراک گذاشتن جزئیات در مورد دستگاه‌های جدید هستند.

طبق شنیده ها اندازه آیفون ۱۶ پرو و ​​۱۶ پرو مکس افزایش خواهد یافت و این اولین بروزرسانی اندازه‌ای خواهد بود که در چند سال اخیر داشته ایم. اندازه آیفون ۱۶ پرو ۶.۳ اینچ (از ۶.۱) و پرو مکس ۶.۹ اینچ (از ۶.۷ بیشتر) خواهد بود. مدل‌های استاندارد آیفون ۱۶ از نظر اندازه تغییر نمی‌کنند. به غیر از تغییر اندازه، ما انتظار تغییرات عمده‌ای در طراحی مدل‌های آیفون ۱۶ نداریم.

اپل در حال طراحی تراشه‌های سری A جدید برای مدل‌های آیفون ۱۶ پرو است که بر اساس آخرین گره ۳ نانومتری N۳E ساخته شده است. همچنین احتمالا شاهد بهبود‌هایی در کارایی و عملکرد خواهیم بود، اما هنوز جزئیاتی در مورد آنچه می‌توانیم انتظار داشته باشیم منتشر نشده است. دکمه اکشن که در ابتدا به آیفون ۱۵ پرو و ​​آیفون ۱۵ پرو مکس محدود می‌شد، برای هر چهار مدل آیفون ۱۶ عرضه می‌شود و همچنین شایعه شده است که دکمه اضافی «Capture» برای گرفتن عکس و فیلم وجود دارد.

به روز رسانی اندازه و تغییرات طراحی

بر اساس منابع متعدد، آیفون ۱۶ پرو و ​​آیفون ۱۶ پرو مکس اندازه صفحه نمایش بزرگتری خواهند داشت. آیفون ۱۶ پرو دارای صفحه نمایشی با اندازه 6.27 اینچ خواهد بود، در حالی که انتظار می رود آیفون ۱۶ پرو مکس دارای صفحه نمایشی با اندازه 6.85 اینچ باشد.

همه ویژگی‌های آیفون پرو ۱۶ که باید بدانید

با سایز نمایشگر بزرگتر، ابعاد بدنه آیفون نیز افزایش می یابد. انتظار می‌رود که هر دو مدل بلندتر و پهن‌تر از مدل‌های آیفون ۱۵پرو باشند و در حالی که ضخامت یکسان باقی می‌ماند، وزن به دلیل اندازه بزرگ‌تر کمی افزایش می‌یابد.

فناوری نمایشگر

مدل‌های آیفون ۱۶ پرو ممکن است اولین مدل‌هایی باشند که از پنل OLED M۱۴ سامسونگ با عملکرد بالا استفاده می‌کنند که برای ارائه روشنایی و طول عمر عالی طراحی شده است. شایعات حاکی از آن است که مدل‌های آیفون ۱۶ پرو تا ۱۲۰۰ نیت روشنایی SDR معمولی خواهند داشت که ۲۰ درصد بیشتر از مدل‌های فعلی است و فناوری صفحه نمایش جدید سامسونگ ممکن است دلیل آن باشد.

همچنین شایعاتی شنیده‌ایم مبنی بر اینکه انتظار می‌رود مدل‌های آیفون ۱۶ از فناوری جدید نمایشگر OLED با لنز میکرو برای بهبود روشنایی انرژی و کاهش مصرف انرژی استفاده کنند، که می‌تواند باعث بهبود عمر باتری شود، اما مشخص نیست که آیا این یک ویژگی است یا خیر که توسط پنل M۱۴ سامسونگ ارائه شده است.

همه ویژگی‌های آیفون پرو ۱۶ که باید بدانید

اپل از فناوری فناوری پیشرفته کاهش حاشیه یا Border Reduction Structure برای مدل‌های iPhone ۱۶ Pro استفاده می‌کند که انتظار می‌رود سایز حاشیه‌های باریک‌تر را به همراه داشته باشد. BRS امکان چیدمان فشرده‌تر و کارآمدتری از مدار‌های زیر نمایشگر را فراهم می‌کند و اجازه می‌دهد حاشیه‌های نازک‌تری بدون تأثیر بر عملکرد نمایشگر داشته باشند.

افشاکننده «UniverseIce» ادعا می‌کند که آیفون ۱۶ پرو دارای نازک‌ترین حاشیه‌ها در بین گوشی‌های هوشمند از جمله سامسونگ گلکسی اس ۲۴ است. انتظار می‌رود ۱۶ پرو دارای حاشیه‌های ۱.۲ میلی‌متری باشد، در حالی که ممکن است ۱۶ پرو مکس دارای حاشیه‌های ۱.۱۵ میلی‌متری باشد که نسبت به قاب‌های ۱.۷۱/۱.۵۵ ​​میلی‌متری آیفون ۱۵ پرو و ​​پرو مکس بهبود یافته است. همچنین احتمالا برخی تغییرات جزئی در سیستم فیس آی دی در مدل‌های آیفون ۱۶ وجود داشته باشد، اما مشخص نیست چه چیزی ممکن است متفاوت باشد.

دکمه‌ها

انتظار می‌رود که مدل‌های آیفون ۱۶ پرو  بدون تغییر طراحی یا به‌روزرسانی دارای دکمه‌های پاور، صدا و اکشن مشابه مدل‌های آیفون ۱۵ پرو باشند. اپل در حال برنامه ریزی برای اضافه کردن یک دکمه جدید با نام Capture یا "دکمه ضبط" است.

دکمه کپچر در همان سمت آیفون با دکمه پاور، در فضایی که توسط آنتن ۵G mmWave در ایالات متحده اشغال شده، قرار خواهد گرفت.

با اضافه شدن این دکمه، بریدگی mmWave به سمت چپ دستگاه، زیر دکمه‌های ولوم منتقل می‌شود. مانند بقیه دکمه‌های آیفون ۱۶ پرو، دکمه کپچر به جای خازنی، مکانیکی خواهد بود، اما می‌تواند به فشار و لمس پاسخ دهد. چندین قابلیت جدید وجود دارد:

همه ویژگی‌های آیفون پرو ۱۶ که باید بدانید

برای فوکوس خودکار در حین گرفتن تصویر یا ویدیو، دکمه را به آرامی فشار دهید.
برای گرفتن عکس، دکمه را با شدت بیشتری فشار دهید.
برای بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی، روی دکمه به چپ و راست بکشید.
همچنین ممکن است یک حرکت حرکتی برای جابجایی بین حالت عکس و حالت فیلم وجود داشته باشد، مشابه اینکه چگونه می‌توانید با فشار دادن و کشیدن انگشت در برنامه دوربین آیفون فیلم بگیرید.

اکثر شایعات حاکی از آن است که دکمه Capture در هر چهار مدل آیفون ۱۶ در دسترس خواهد بود، اما می‌تواند به مدل‌های Pro نیز محدود شود. این دکمه برای گرفتن عکس و فیلم استفاده خواهد شد.

تراشه‌های سری A

کد موجود در iOS ۱۸ تایید می‌کند که هر چهار مدل آیفون ۱۶ قرار است از یک تراشه نسل بعدی A۱۸ استفاده کنند، اما اپل همچنان می‌تواند بین آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو تفاوت قائل شود. تراشه‌های A۱۸ با تعداد هسته‌های پردازشگر گرافیکی کمتر (چه باند یا غیرفعال) می‌توانند برای مدل‌های «iPhone ۱۶» استفاده شوند، در حالی که تراشه‌هایی با GPU بهتر برای iPhone ۱۶ Pro استفاده می‌شوند. تراشه‌ها حتی می‌توانند نام‌های مختلف A۱۸ و A۱۸ Pro داشته باشند.

همه ویژگی‌های آیفون پرو ۱۶ که باید بدانید

فناوری دوربین آیفون ۱۶

دوربین‌های آیفون ۱۶ پرو می‌توانند شامل یک پوشش اپتیکال ضد انعکاس جدید باشند که با کاهش شعله‌ور شدن لنز و شبح، عکس‌ها را بهبود می‌بخشد.

اپل می‌تواند فرمت تصویر جدیدی به نام "JPEG-XL" را معرفی کند که در کنار HEIF، JPEG، HEIF Max، ProRaw و ProRAW Max قرار دارد.

همه ویژگی‌های آیفون پرو ۱۶ که باید بدانید

مدل‌های آیفون ۱۶ پرو ممکن است قادر به ضبط ویدیوی ۴K با حداکثر سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه باشند، که این افزایش بیش از حد مجاز فعلی ۶۰ فریم در ثانیه هنگام فیلم‌برداری با کیفیت ۴K است. اپل ضبط ۸K را نیز آزمایش کرده است، اما مشخص نیست که آیا آن را به نسخه راه اندازی دستگاه راه اندازی کرده است یا خیر. اپل همچنین قصد دارد قابلیتی برای توقف و از سرگیری فیلمبرداری اضافه کند.

لنز واید (اصلی)

آیفون ۱۶ پرو و ​​پرو مکس همان دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/۱.۷۸ را خواهند داشت که در مدل‌های نسل قبلی آیفون ۱۵ پرو وجود داشت.

لنز فوق عریض

اپل یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی اولترا واید بهبود یافته اضافه می‌کند که مانند دوربین ۴۸ مگاپیکسلی واید با ترکیب پیکسل عمل می‌کند تا داده‌های چهار پیکسل را در یک «سوپر پیکسل» برای بهبود کیفیت تصویر ترکیب کند. هر دو مدل پرو دارای دوربین جدید اولترا واید خواهند بود.

فضای ذخیره سازی

انتظار می‌رود مدل‌های آیفون ۱۶ پرو تا ۱ ترابایت فضای ذخیره سازی داشته باشند و اپل نیز مدل‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی را ارائه می‌دهد. به گزارش دیجی تایمز، آیفون ۱۶ پرو ۱ ترابایتی می‌تواند به منظور کاهش هزینه ها، سرعت خواندن و نوشتن کندتر داشته باشد. این سایت ادعا می‌کند که اپل در نظر دارد از حافظه فلش NAND سلول چهار سطحی (QLC) با چگالی بالاتر استفاده کند، اما هنوز تصمیمی نگرفته است.

همه ویژگی‌های آیفون پرو ۱۶ که باید بدانید

انتظار می‌رود هر دو مدل با ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی شروع شوند و اپل گزینه ذخیره سازی ۱۲۸ گیگابایتی را برای آیفون ۱۶ پرو حذف کرده است. همچنین شایعه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه مدل‌های آیفون ۱۶ پرو می‌توانند تا ۲ ترابایت فضای ذخیره سازی ارائه دهند، اما هنوز تایید نشده است.

پورت USB-C

اپل با خط تولید آیفون ۱۵ به فناوری USB-C روی آورد و تمام مدل‌های آیفون ۱۶ نیز دارای پورت USB-C خواهند بود.

باتری

شایعات حاکی از آن است که مدل‌های آیفون ۱۶ پرو از فناوری باتری انباشته استفاده می‌کنند که می‌تواند منجر به ظرفیت بالاتر و طول عمر بیشتر شود. باتری‌های انباشته در وسایل نقلیه الکتریکی و دستگاه‌های پزشکی رایج هستند، اما یک فناوری نوظهور برای گوشی‌های هوشمند هستند.

طبق شایعاتی که از چین منتشر شده، آیفون ۱۶ پرو از شارژ سیمی ۴۰ واتی و شارژ ۲۰ واتی MagSafe پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر، مدل‌های آیفون از شارژ سیمی ۲۷ وات و شارژ MagSafe ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کنند. هنوز مشخص نیست که این شایعه صحت دارد یا خیر.

همه ویژگی‌های آیفون پرو ۱۶ که باید بدانید

انتظار می‌رود باتری آیفون ۱۶ پرو دارای یک بدنه فولادی ضد زنگ به‌روزرسانی شده باشد که امکان چگالی انرژی بالاتر را فراهم می‌کند و در نهایت تراکم آن را تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. این می‌تواند به عمر باتری طولانی‌تر منجر شود.

وای فای ۷

تحلیلگر اپل، مینگ چی کو و دیجی تایمز انتظار دارند که مدل‌های آیفون ۱۶ پرو از نسل بعدی فناوری WiFi ۷ استفاده کنند که سرعت "حداقل ۳۰" گیگابیت در ثانیه را ارائه می‌کند و می‌تواند تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه برسد.

رنگ‌ها

انتظار می‌رود مدل‌های آیفون ۱۶ پرو در رنگ‌های مشکی، سفید یا نقره‌ای، خاکستری یا «تیتانیوم طبیعی» و رنگ جدید «تیتانیوم صحرایی» عرضه شوند. در حالی که برخی از شایعات از این رنگ به عنوان رزگلد یاد می‌کنند، شایعه دیگری حاکی از آن است که این رنگ سایه برنزی خواهد بود و برخی شایعات دیگر آن را طلایی تیره عنوان کرده است.

همه ویژگی‌های آیفون پرو ۱۶ که باید بدانید

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان