تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
فرامرز توفیقی، فعال کارگری در گفتگو با رویداد۲۴ مطرح کرد

فاجعه معدن طبس | صولت مرتضوی درباره کاهش حوادث کار دروغ گفت | نتیجه خصوصی‌سازی سیاسی همین است!

بیش از ۵۰ کارگر در معدن طبس به دلیل انفجار جان خود را از دست داده‌اند. این اتفاق سؤالات بسیاری درباره حفاظت و ایمنی معادن به وجود آورده است. مشکل از کجاست؟

فاجعه معدن طبس | صولت مرتضوی درباره کاهش حوادث کار دروغ گفت | نتیجه خصوصی‌سازی سیاسی همین است!

رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری: حوادث معدن در ایران به تکرار افتاده‌اند و همواره این اخبار ناراحت‌کننده را از گوشه و کنار کشور می‌شنویم. در آخرین مورد، بیش از ۵۰ کارگر در معدن طبس به دلیل انفجار جان خود را از دست داده‌اند. این اتفاق سؤالات بسیاری درباره حفاظت و ایمنی معادن به وجود آورده که دقیقاً مشکل از کجاست؟ کاربران شبکه‌های اجتماعی خشمگین از این اتفاق، و خواهان برخورد با عاملان آن هستند. به عقیده بسیاری از کاربران، برای کارفرمایان خصوصی این معادن، جان کارگران در برابر سودی که کسب می‌کنند ارزشی ندارد. این کاربران می‌گویند اتفاقاتی از این دست بارها افتاده اما هیچ فردی یا مسئولی محاکمه نشده است. بدیهی است که کارفرما هیچ التفاتی به ایمنی کارگران در این معدن نداشته است.

همچنین برخی از کاربران به ناکارآمدی و قصور بخش دولتی در نظارت بر ایمنی کارگاه‌ها اشاره کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: ببینید | لحظه انتقال پیکر فوتی‌های معدن طبس/ هشدار تصاویر دلخراش


فرامرز توفیقی، فعال کارگری، درباره علت تداوم حوادث کارگری در معادن به «رویداد۲۴» می‌گوید مهم‌ترین دلیل خصوصی‌سازی در شرایطی است که شایسته‌سالاری وجود ندارد: «وقتی خصوصی‌سازی انجام می‌دهیم اما افرادی که مراکز را می‌گیرند شایسته‌ نیستند، وقتی مسائل سیاسی در خصوصی‌سازی دخیل می‌شود، قطعاً شاهد این اتفاقات خواهیم بود.»

این فعال جامعه کارگری به قصور بخش دولتی هم اشاره می‌کند: «باید قانونی برخورد کنیم و شعار ندهیم. در دو سال اخیر وزیر ناکارآمد و مغرور و یک‌دنده، صولت مرتضوی و معاون روابط کارش می‌گفتند حوادث کار را کاهش دادیم. این ادعا دروغ بود. با وجود عدم برنامه درست و حفاظت درست و واگذاری غلط و عدم اجرایی‌سازی قوانین کارگر و کارفرما، کارگران جایی برای شکایت و ثبت حادثه نداشتند. این آمارسازی‌ها به جهت کاهش حادثه در محیط کار، یک سوءاستفاده است.»

وی درباره وظایف وزارت کار در این حوزه اظهار داشت: «تعجب من از وزیر کار دولت پزشکیان است که هر دفعه به او از بحران کارگری می‌گوییم از پیوست عدالت حرف می‌زند. این پیوست عدالت چیست؟ کارگر در کجای پیوست عدالت است؟ سکوت ایشان در جایگزین نکردن معاونت‌های روابط کار و حفاظت کار، آدم را به این نگرانی می‌اندازد که ایشان یا بی‌برنامه وزیر شده و یا اگر با برنامه بوده درگیر لابی‌های قدرت شده است. میدری را برداریم و یک چوب خشک هم آنجا بگذاریم، وزارت کار همین است.»

او افزود: «اگر نیازی به تغییر نبود، پس چرا ملت تغییر دادند؟ این‌ها فقط حرف می‌زنند. آقای میدری در کدام پیوست عدالت می‌خواهد جان این کارگران را جا دهد؟ از هم پاشیدن یک خانواده به علت فوت پدر خانواده را کدام بیمه جبران می‌کند؟ کدام قدم را برای کارگر برداشته‌اند؟»

توفیقی درباره راهکار حفاظت از نیروی کار و افزایش سطح ایمنی آن‌ها چند پیشنهاد مشخص می‌دهد: «صلاحیت‌سنجی کارفرما، برقراری ماده ۷ و ۴۱ قانون کار، بازرسی مستمر و مداوم، اصلاح زیرساخت معاونت ایمنی و حفاظت وزارت کار و پایش مستمر معدن‌ها از لحاظ زیرساخت‌های آماده برای معدن‌کاوی، بخشی از اقداماتی است که باید برای کاهش حوادث معدن صورت بگیرد.»

این فعال کارگری در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: «وقتی دنبال شایعه‌سازی و پروپاگاندا هستیم نتیجه‌اش این می‌شود که جان معدن کاران از دست می‌رود و هیچکس برایش مهم نیست. مگر کسی برای کارگر معدنی که در شازند هنوز جنازه‌اش پیدا نشده ناراحت است؟»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
0
0
چرا ازدواج کردی و بچه دار شدی تا مجبور شوی برای هر ننه قمری در معدن کار کنی؟
خود کرده را تدبیر نیست.
نظرات شما