تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

مشخصات سامانه لیزری شکارچی خاموش

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های سیستم دفاع لیزری «شکارچی خاموش» چین خواهیم پرداخت.
سیستم دفاع لیزری «شکارچی خاموش» چین
 
رویداد۲۴ حسین فلاحی: شکارچی خاموش (Silent Hunter) یک سیستم دفاع هوایی لیزری در ارتفاع پایین است که توسط چین تحقیق و توسعه یافته است. به گزارش وب سایت هفته نامه دیفنس چین، سامانه پدافند هوایی «شکارچی خاموش» در جریان اجلاس G۲۰ در هانگژو در سال ۲۰۱۶ به بهره برداری رسید.

ویژگی‌های فنی شکارچی خاموش

شکارچی خاموش از لیزر فیبر نوری با انرژی الکتریکی استفاده می‌کند و به گفته یکی از مقامات وزارت دفاع چین، حداکثر توان آن بین ۳۰ تا ۱۰۰ کیلووات و حداکثر برد آن چهار کیلومتر است.

اگرچه این سلاح در اصل برای جستجو، ردیابی و از بین بردن پهپاد‌هایی با ارتفاع پروازی پایین طراحی شده است، اما به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند پنج صفحه فولادی ۲ میلی متری را در برد ۸۰۰ متری یا یک صفحه فولادی ۵ میلی متری را در فاصله ۱۰۰۰ متری نفوذ کند. این سلاح برای مقابله با اهداف کوچک و کم ارتفاع طراحی و تولید شده است که می‌تواند توسط کامیون ها، پیکاپ‌ها و سایر وسایل نقلیه موتوری حمل شود. از آنجایی که سرعت لیزر بسیار سریعتر از موشک است، می‌توان از آن در برابر خمپاره‌ها و موشک‌های کروز و همچنین پهپاد‌ها استفاده کرد.

سیستم دفاع لیزری «شکارچی خاموش» چین

شکارچی خاموش اکنون چهار حالت قدرت ۵ کیلووات، ۱۰ کیلووات، ۲۰ کیلووات و ۳۰ کیلووات را با شعاع رهگیری فزاینده از ۲۰۰ متر به ۴۰۰۰ متر و برد گرفتن هدف بیش از ۴۰۰۰ متر ارائه می‌دهد. شکارچی خاموش قابلیت رهگیری هدفی با قطر کمتر از ۲ متر و سرعت کمتر از ۶۰ متر بر ثانیه را دارد.

انواع شکارچی خاموش

سیستم دفاع هوایی لیزری ارتفاع پایین در دو نسخه متحرک و ثابت عرضه می‌شود. این سیستم عمدتاً از فرستنده لیزری، ذخیره باتری و چندین پایانه الکترونیکی تشکیل شده است و با برد سیستم در ۸۰۰ ~ ۴۰۰۰ متر، که قادر است قدرت خروجی ۵KW~۳۰KW داشته باشد و می‌تواند چندین هدف را به طور همزمان مورد اصابت قرار دهد.

سیستم دفاع لیزری «شکارچی خاموش» چین

این وسیله نقلیه می‌تواند بر روی یک شاسی چرخدار ۶X۶ نصب شود. همچنین می‌توان آن را به بخش‌های جداگانه با هر اندازه که بیش از ۲۰۰ کیلوگرم نیست برای حمل و نقل آسان جدا کرد یا در بالای ساختمان نصب کرد.

قابلیت منحصر به فرد شکارچی خاموش

در مقایسه با سلاح‌های دفاع هوایی سنتی، دارای ویژگی‌های زیر است:

۱. پاسخ سریع و در دسترس برای ضربه زدن به اهداف متخاصم
۲. توانایی حمله به چند هدف و نرخ رهگیری بالا و همچنین قادر به تکمیل سوئیچینگ و هدف گیری در ۶ ثانیه.
۳. کم هزینه است و فقط انرژی الکتریکی مصرف می‌کند. یک شات قدرت پرتاب کمتر از یک دلار هزینه دارد و در عین حال از مهمات استفاده نمی‌شود که نیروها از دردسر حمل مهمات خلاص می شوند.
۴. آسیب جانبی کم

صادرات شکارچی خاموش

هزینه پهپاد‌های انتحاری در خاورمیانه بسیار پایین است و با دوربین و یک بمب کوچک بسته شده بر روی آن، این نوع پهپاد می‌تواند نفوذ در ارتفاع پایین انجام دهد. از این نوع پهپاد می‌توان در تعداد زیاد برای حمله به پایگاه‌های مختلف نظامی و پالایشگاه‌های تولید نفت استفاده کرد که قادر است از چند هزار دلار تا میلیون‌ها دلار خسارت به دشمن وارد کند.

استفاده از سلاح‌های لیزری می‌تواند تا حد زیادی از چنین تلفاتی بکاهد. شکارچی خاموش را می‌توان در تاسیسات فرماندهی  با ارزش بالا یا مناطق بیابانی بدون ابر با همکاری رادار کور در ارتفاع پایین، رادار هشدار زودهنگام ارتفاع بالا و سیستم کنترل آتش مورد استفاده قرار داد تا حداکثر قدرت دفاعی را ایفا کند.

نیرو‌های پدافند هوایی سلطنتی عربستان برای مقابله با چنین پهپاد‌های ارزان قیمتی، سلاح لیزری شکارچی خاموش را از چین خریداری کردند. در یک مورد این سلاح لیزری با موفقیت و به طور کامل ۱۳ پهپاد انتحاری رهگیری شده را منهدم کردند. این سلاح در نبرد واقعی ثابت کرده است که بسیار قابل اعتماد است.

سیستم دفاع لیزری «شکارچی خاموش» چین

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما