تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
عطاالله هاشمی رئیس بنیاد گندم‌کاران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت هنوز ۵۰ همت به گندم‌کاران بدهکار است | ۱.۵ میلیون تن اضافه تولید گندم داریم

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران، درباره مطالبات گندم کاران می‌گوید: «۱.۵ میلیون تن اضافه مصرف ما، ناشی از پایین بودن قیمت گندم تحویلی به مصرف‌کننده ما و ضایعات و تخلفات در آرد ارزان است.»

دولت هنوز ۵۰ همت به گندم کاران بدهکار است/ دولت روی هر کیلو آرد ۲۴ هزار تومان یارانه می‌دهد/ ۱.۵ میلیون تن اضافه تولید گندم داریم
رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری: وقتی پزشکیان سر کار آمد، با انبوهی از مطالبات پرداخت نشده گندم کاران در حدود ۲۱۰ همت مواجه شد که دولت رئیسی بخش اندکی از آن را پرداخت کرده بود. این در حالیست که کشاورز ۴۸ ساعت بعد از تحویل محصول، باید پول خود را دریافت کند. پزشکیان با استفاده از صندوق ارزی، توانست بخش اعظیمی از این مطالبات را پرداخت کند، اما کماکان ۵۰ همت آن باقی مانده است.

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران، معتقد است که با وجود پرداخت بخش عظیمی از مطالبات گندم کاران، کماکان ۵۰ همت از آن باقیمانده است. او می‌گوید:
«بر پایه قانون خرید تضمیمی کالا‌های اساسی و مصوبه شورای قیمت‌گذاری، باید ۴۸ ساعت بعد از دریافت گندم، پول آن پرداخت شود. در سال‌های گذشته شاهد یک بی نظمی‌هایی در این حوزه بودیم و امسال هم تا ۲۰ روز قبل، انباشتی از طلب گندم کاران از سازمان برنامه و بودجه وجود داشت. از ۲۱۰ همتی که تاکنون خریداری شده، ۴۳ درصد آن پرداخت شده بود. با همت دکتر پزشکیان و آقای نوری، وزیر کشاورزی و نظر رهبری مبنی بر برداشت از صندوق ذخیره، قسمت عمده طلب گندم کاران پرداخت شد. البته هنوز هم گندم کاران ۵۰ همت طلب کار هستند.»

او در رابطه با باقیمانده گندم کاران طلبکار از دولت گفت: «قسمت عمده طلب گندم کاران متعلق به کشاورزان شمال غرب کشور است. آن مناطق فصل کاشت، در پایان زمان برداشت و مرحله برداشتشان هم متفاوت است. به همین خاطر با توجه به انباشت مطالبات گندم کاران استان‌های شمال غرب، آن‌ها دچار مشکل جدی برای گذران زندگی هستند. کشاورزان باید بتوانند برای کاشت فصل بعد هم آماده شوند. امیدواریم طبق گفته مسئولین، تا آخر شهریور مطالبات پرداخت شود.»


بیشتر بخوانید: بدهی دولت به گندمکاران بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان شده است | اگر طلب‌مان را ندهند، شنبه به دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی شکایت می‌کنیم


زیان ۲۳۰ همتی دولت از یارانه آرد

رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران، معتقد است که دولت در حال پرداخت یارانه ۲۳۰ همتی بر روی آرد است و در هر کیلو از آن ۲۴ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود. او می‌گوید: «باید هزینه تولید، برمبنای یک سود متعارف تأمین شود. گندم در دو قسمت مصرف می‌شود. قسمت عمده بخش خبازی که شامل نان هاست. قسمت دوم شیرینی پزی‌ها و صنایع آردبر هستند که ۱ میلیون و هشتصد هزار تن مصرف دارند. هر دو بخش با توجه به سیاست‌های ظاهراً حمایتی از مصرف‌کننده، دچار مشکلات جدی شده‌اند. برای دولت هر کیلو آرد را ۲۵ هزار تومان تمام می‌شود، اما به خبازان ۹۰۰ تومان تحویل می‌دهد و دولت در هر کیلو ۲۴ هزار تومان ضرر می‌کند. در مجموع دولت ۲۳۰ همت دچار زیان است. مصرف‌کنندگان هم عادت کرده‌اند که آرد را ارزان تحویل بگیرند.»

۱.۵ میلیون تن اضافه تولید گندم

هاشمی معتقد است که میزان نیاز واقعی با مصرف و تولید فعلی هماهنگ نیست و ۱.۵ میلیون تن گندم، بیش از نیاز کشور تولید می‌شود که عمدتاً به علت سیاست‌گذاری‌های اشتباه، تبدیل به ضایعات می‌شوند. او می‌گوید: «خوشبختانه امسال سومین سال متوالی است که خرید گندم و تولید آن سیر صعودی داشته است. ما از سال ۱۴۰۰، خرید ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن شروع کردیم و امسال ۱۲ میلیون تن را رد کردیم. با این رقم از واردات گندم بی نیاز هستیم و حتی لازم نداریم یک کیلو گندم وارد کنیم. البته نیاز مصرف گندم داخلی به این اندازه نیست و با ۱۰.۵ میلیون تن می‌توان اداره کرد. ۱.۵ میلیون تن اضافه مصرف ما، ناشی از پایین بودن قیمت گندم تحویلی به مصرف‌کننده ما و ضایعات و تخلفات در آرد ارزان است. آرد و گندم باید با قیمت واقعی ارائه شوند. یارانه‌ای که می‌خواهد از مصرف‌کننده حمایت کند هم به خود مصرف‌کننده پرداخت شود تا تولید‌کننده گندم و مصرف‌کننده متضرر نشوند.»

گندم کاران در کشور با سیاست‌گذاری‌های اشتباه دولت در حوزه قیمت‌گذاری، یارانه و توزیع، به اضافه برداشتی دست یافته‌اند که به معنای واقعی کلمه از بین می‌رود. این اضافه برداشت ۱.۵ میلیون تنی عمدتاً تبدیل به ضایعات شده و در بازار آزاد به فروش می‌رود. در نتیجه دولت به جای رفع مشکلات نسبی و فعلی در حوزه گندم کاران، باید به اصلاح سیاست‌گذاری‌های این حوزه بپردازد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
0
1
دو روز دیگه اول مهر هست و هم میلاد پیامبر صلوات الله علیه و آله ولی از حقوق هیچ خبری نیست واقعا هیچ تدبیری انجام نمیشه که حقوق کارمندان رو زودتر بدن تا لااقل بتونیم لوازم مدرسه تهیه کنیم با این گرونی
داود
|
Netherlands
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
0
1
گندم کار رو بدبخت کردن دوماه گندم دادم تحویل پولشو ندادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
0
0
یعنی در قانون بودجه امسال ریسی قراربود پول گندم وپول 130همتی بدهی به تامین اجتماعی رادولت به تامین اجتماعی بپردازد بابت دیون خودتاتامین اجتماعی قانون همسان سازی رااجراکند ظاهرادربودچه امسال کسری ها خیلی بیشترازپیشبینی ها است بازنشستگان کشوری ازبابت ارزش افزوده به خواست خودمی رسند ولی تامین اجتماعی هاتادولت طبق قانون بودجه امسال 130همت رابگیرد می تواند همسان سازی راعملی کند میدری زودتر تکلیف سه تاچهارملیون بازنشستگان تامین اجتماعی رامشخص کند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
0
0
خدا براتون نساخت الان دیگه پاییزه میخایم‌زمین ها رو شخم بزنیم و بکاریم چرا پول گندمو نمیدین نزدیک به سه ماه است چیدیم پول کمباین و حمل و نقل رو ندادیم چجور دوباره زمین بکاریم
الهام خوشبخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
0
0
سلام
خواهش می‌کنیم ندای ما باشید
مطالبات گندم گفتید تا پایان شهریور
خواهشا حق رو ناحق نکنبد. لرستان اوضاعش خیلی ضعیف هست
حق ما را بدهید
شهریار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
0
0
تا غزه هست پول گندم ما.در خدمتشان است چه عجله ای هست نشد سال بعد .
نظرات شما