ترامپ تیک تاک را نجات میدهد؟
رویداد ۲۴ | خدیجه غبیشاوی: تیک تاک نه تنها یک برنامه بسیار محبوب بلکه یک رقیب قوی برای شرکتهای بزرگ فناوری آمریکایی است. تا جایی که آنالیزهای انجام شده از سوی شرکت مارکتیر نشان میدهد که انتظار میرود گوگل و متا بزرگترین ذینفعان مالی در نتیجه ممنوعیت تیک تاک در آمریکا باشند. چرا که بیش از نیمی از پول تبلیغاتی که در این پلتفرم در آمریکا خرج میشود در صورت ممنوعیت روانه سایر پلتفرمها میشود.
اما تیک تاک ممکن است راه دیگری برای جلوگیری از فروش در دولت ترامپ، پیدا کند. چرا که دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده داده است که به محض تحلیف خود در ۲۰ ژانویه، این برنامه محبوب را نجات دهد. این در حالی است که گزینههای پیش روی ترامپ برای نجات تیک تاک البته محدود است. حمایت ترامپ از تیک تاک، نشان دهنده تغییری خیره کننده در مواضع او نسبت به سال ۲۰۲۰ است چرا که ترامپ در دوره نخست ریاست جمهوری خود تلاش کرد تا این برنامه را ممنوع و مجبور به فروش به شرکتهای آمریکایی کند.
با برآوردهای به دست آمده تخمین زده میشود که اینستاگرام و فیس بوک به ترتیب ۲۲ و ۱۷.۱ درصد از هزینه تبلیغات تیک تاک را پس از ممنوعیت صاحب میشوند. همچنین یوتیوب ۱۰.۷ درصد از هزینه تبلیغات را به خود اختصاص خواهد داد و دیگر پلتفرمهای آمریکایی مانند اکس، پینترست و ردیت نیز از این ممنوعیت بهرهمند خواهد شد.
در همین حال، شو زی چو، مدیرعامل اپلیکیشن تیک تاک در کنار مارک زاکربرگ، ایلان ماسک و جف بزوس، بزرگان فناوری آمریکا در مراسم تحلیف ترامپ شرکت خواهند کرد.
مدیر تیک تاک کیست؟
شو زی چو، مدیرعامل ۴۱ ساله تیک تاک در سنگاپور به دنیا آمده و مدرک لیسانس خود را از کالج لندن در اقتصاد دریاف کرد و ارشد خود را نیز در حوزه بازرگانی از مدرسه اقتصاد هاروارد اخذ کرد.
وی در آن زمان، در طول تابستان در یک استارتاپ به نام فیس بوک مشغول کارآموزی شده بود. به این معنا که او قبل از اینکه مدیر عامل TikTok و یکی از بزرگترین رقبای مارک زاکربرگ میلیاردر شود، کار خود را به عنوان یک کارآموز در استارتاپ فیس بوک در کالیفرنیا آغاز کرده بود.
تلاش برای کنترل تیک تاک
شو زی چو با موفقیت تیک تاک را مدیریت کرده است و برنامه ویدیوی کوتاه او به یک پلتفرم رسانه اجتماعی بزرگ تبدیل شده است که توسط زاکربرگ کنترل نمیشود. تیک تاک حداقل ۱۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در ایالات متحده و بیش از ۱ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد.
اینکه این پلتفرم تحت کنترل زاکربرگ نیست البته به این معنا نیست که بنیانگذار پلتفرم متا که شامل فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ میشود - به دنبال کنترل این پلتفرم نیست.
بر اساس گزارش ها، زاکربرگ بیشتر سال ۲۰۱۶ را صرف به دست آوردن بخش مهمی از آنچه که بعدها به تیک تاک تبدیل شد، گذرانده بود. اما تلاش زاکربرگ در مقابل بایت دنس که در سال ۲۰۱۷ این اپلیکیشن را به قیمت ۸۰۰ میلیون دلار خریداری کرد و آن را با پلتفرم TikTok ادغام کرد، شکست خورد.
در سال ۲۰۱۸، متا سعی کرد رقیب تیک تاک خود به نام Lasso را راه اندازی کند، اما ناموفق بود و در سال ۲۰۲۰ نیز تعطیل شد. زاکربرگ از حامیان ممنوعیت تیک تاک در آمریکا است و بارها در حمایت از ممنوعیت آن سخن گفته است.
اکنون، با نزدیک شدن به مراسم تحلیف ترامپ، چند روز آینده یا رقابت قوی تیک تاک در ایالات متحده پایان مییابد و فضای بیشتری برای تسلط شرکتهای فناوری آمریکایی باز میشود و یا این پلتفرم همچنان کاربران و پول تبلیغات بیشتری را جذب میکند.