تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۰ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
حامد بیدی، مدیر پتلفرم کارزار در گفتگو با «رویداد۲۴»:

کمپین برکناری شهردار تهران بیش از صدهزار امضا کسب کرده است | عملکرد زاکانی در انتخابات و حرف‌های چمران باعث رشد کارزار برکناری شده است

کارزار درخواست برکناری زاکانی رشد زیادی یافته است؛ حامد بیدی در این‌باره می‌گوید: «از سه روز قبل که آقای چمران یک اظهارنظری درباره این کارزار داشته‌اند و کلاً کارکرد کارزار را زیرسؤال بردند، امضا‌ها رشد بیشتری پیدا کرد.»

کارزار برکناری زاکانی بیش از صدهزار امضا کسب کرده است | عملکرد زاکانی در انتخابات و حرف‌های چمران باعث رشد کارزار برکناری شده است

رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری: پس از اقدامات شهرداری تهران درباره پارک قیطریه، درخواست برکناری زاکانی در پلتفرم کارزار آغاز شد. پلتفرمی که چهره‌های مطرح محیط‌زیستی نیز پشت سر آن قرار داشتند. این کارزار با انتخابات مقداری کند شد اما رفتار انتخاباتی شهردار تهران باعث شد دوباره رجوع به برکناری زاکانی شدت گیرد.

از وقتی چمران کارزار را زیر سئوال برد، کارزار رشد بیشتری کرد

حامد بیدی، مدیر پتلفرم «کارزار»، معتقد است که کارزار برکناری زاکانی بعد از انتخابات شدت گرفته است؛ او در این‌باره به «رویداد۲۴» می‌گوید: «این کارزار ۲۲ فروردین شروع شد و پیرو شیوه پاسخگویی شهردار تهران به موضوع پارک قیطریه و کارزار آن موضوع ایجاد شد. کارزار پارک قیطریه فراگیر شد اما پاسخ‌های نامناسبی از زاکانی و شهرداری دریافت کردیم، بنابراین بحث استیضاح زاکانی مطرح شد. موج اول کارزار حدود ۵۰ هزار امضا گرفت، وقتی به انتخابات رسید مقداری سرعت رشد امضا‌ها کم شد، بعد از انتخابات سرعت رشد آن بالا رفت که به خاطر شیوه رفتار زاکانی در انتخابات مورد توجه قرار گرفت. از سه روز قبل که آقای چمران یک اظهارنظری درباره این کارزار داشته‌اند و کلاً کارکرد کارزار را زیرسؤال بردند، رشد بیشتری پیدا کرد. امروز مرز صد هزار امضا را هم رد کرده است.»

کارزار برکناری را یک شهروند نوشته و آقای درویش از آن حمایت کرده است

او درباره نقش محمد درویش و چهره‌های مطرح در تبلیغ این کارزار می‌گوید: «آقای درویش موسس این کمپین نیستند و این کمپین را یک شهروند نوشته و ایشان از حامیان آن هستند. آقای درویش چون در بحث پارک قیطریه هم صحبت داشتند، حمایت ایشان مورد توجه قرار گرفته است. کارزار‌ها اینطور نیست که تحت‌تأثیر افراد صاحب‌نام با افزایش امضا مواجه شود. البته قطعاً حضور چهره مطرح و باکیفیتی مانند آقای درویش باعث بیشتر دیده شدن امضا می‌شود اما پشتوانه و زمینه اجتماعی کارزار خیلی مهم است. ما موضوعات دیگری هم داشتیم که کنشگران مطرح آن را تبیلغ کردند اما امضا‌های آن از چند هزار بیشتر نرفت.»

مدیر پلتفرم کارزار معتقد است که کارزار یک انتخابات نیست بلکه بیان اعتراض بخش‌هایی از جامعه است؛ او می‌گوید: «اساساً کارزار یک شاخص برای نشان دادن دغدغه‌های افکار عمومی است. در جامعه متکثر امروز، می‌تواند بخشی از دغدغه‌های جامعه را نشان دهد. مسأله این نیست که اکثریت موافق هستند یا خیر؛ کارزار سامانه رای‌گیری و نظرسنجی نیست. اینجا صرفاً نشان داده می‌شود که بیش از صد هزار نفر چهره معترض و منتقد به شهردار وجود دارد و توقع پاسخگویی دارند. مردم می‌خواهند شورای شهر وارد شود و زاکانی را برکنار کند. در نتیجه همین که این مبحث در جامعه مطرح می‌شود تا مسئولین ناچار به پاسخگویی شوند، یک گام به سوی موفقیت است. این کارزار‌ها قدرت چانه زنی جامعه را تقویت می‌کند.»

انتقاد‌ها به شکل امن و بدون خشونت در حال مطرح‌شدن است

بیدی درباره حمایت برخی از زاکانی در ایجاد کارزاری جدید می‌گوید: «اینکه چنین فشار‌هایی باعث برکناری زاکانی شود، الزاماً مؤثر نیست. عوامل دیگری نیز باید در کنار پلتفرم قرار بگیرد تا برخی اقدامات حمایتی از جمله انتقاد شورای شهر به شهردار، می‌تواند تا پایان سال تحولات خوبی به وجود آورد. از دیروز کارزار دیگری هم در حمایت از زاکانی مطرح شده که امروز صدهزار امضا را رد کرده است. البته نسبت به این کارزار امضای کمتری دارد اما وقتی درمورد قدرت اجتماعی صحبت می‌کنیم، از یک جامعه دوقطبی شده صحبت می‌کنیم. در نهایت نکته خوشحال‌کننده این است که انتقاد‌ها به شکل امن و بدون خشونت در حال مطرح شدن است.»


بیشتر بخوانید: ببینید| واکنش چمران به کارزار مردمی درخواست برکناری زاکانی


پلتفرم کارزار نشان داد که می‌توان در یک جامعه‌ی متکثر فعالیت اجتماعی برابر و مسالمت‌آمیز داشت. درخواست برکناری زاکانی در این پلتفرم که با امضا‌های بسیاری مواجه شد، این درخواست عمومی را به صحن شورای شهر نیز برد. در مقابل عده‌ای نیز از طرفداران زاکانی، کارزار دیگری برای حمایت از زاکانی ایجاد کرده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حسن
|
United States of America
|
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
1
0
پتروشیمی شازند فساد کرده مدیر عامل را عزل کنید چرا کسی پیگیری نمیکنه
نظرات شما