تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۱ تير ۱۴۰۳

اعلام آمادگی رئیس‌جمهور منتخب برای گفت‌وگوی سازنده با دنیای عرب

رئیس‌جمهور منتخب ایران برای گفت‌وگوی سازنده و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای اعلام آمادگی کرد.

اعلام آمادگی رئیس‌جمهور منتخب برای گفت‌وگوی سازنده با دنیای عرب

رویداد۲۴| مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران، ملت‌ها و دولت‌های عربی را مخاطب قرار داد و بر تلاش خود برای گفت‌وگوی سازنده و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

در آغاز دوران ریاست جمهوری‌ام در جمهوری اسلامی ایران، و پس از آنکه مردم رأی خود را به من دادند، می‌خواهم خواهران و برادران و همسایگانمان در منطقه را مخاطب قرار دهم، تا با هم در مسیر گفتگوی سازنده و تقویت همکاری و همبستگی میان ملت‌ها و کشورهای منطقه گام برداریم.

اصول والای ما که برگرفته از تعالیم جاودان قرآن کریم است، ما را به این راه هدایت می‌کند: «و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید»، و «در نیکی و پرهیزگاری با یکدیگر همکاری کنید و در گناه و تجاوز همکاری نکنید»، و همچنین دستورات پیامبر محمد (ص) که فرمود: «خدا را خدا را در مورد همسایگانتان»، و نیز توصیه‌های امام علی (ع) که فرمود: «قبل از خانه، درباره همسایه بپرس».

خواهران و برادران و همسایگانمان در منطقه را مخاطب قرار می‌دهم تا با هم در مسیر گفتگوی سازنده و تقویت همکاری گام برداریم

ما همه در یک جغرافیای واحد زندگی می‌کنیم، پس باید متحد و همبسته شویم تا به زندگی پاکیزه‌ای که هدف والای اسلام و تمام ادیان آسمانی است، دست یابیم و برای ساختن منطقه‌ای قوی که بر پایه قدرت منطق است و نه منطق قدرت، تلاش کنیم. این امر مستلزم به‌کارگیری تمام عناصر قدرت ملی است که در رأس آن، حمایت از ملت‌هایمان و نیروهای زنده در امت اسلامی قرار دارد.

هیچ طرح جداگانه‌ای در منطقه موفق نخواهد شد و پیشرفت و شکوفایی محقق نخواهد شد مگر آنکه در منطقه‌مان هماهنگی ایجاد کنیم و برای آینده‌ای درخشان همکاری نماییم. بهره‌برداری صحیح از نعمت‌های الهی و موقعیت ژئوپلیتیک استثنایی منطقه‌مان، آن را به سوی پیشرفت، رشد و شکوفایی سوق می‌دهد.

بی‌تردید، گفتگوی عمیق، سازنده و هدفمند برای ایجاد همکاری در زمینه‌های مختلف، تنها راه عبور از چالش‌ها و آشفتگی‌های کنونی است. این مسیر می‌تواند ثبات و امنیت پایدار را به ارمغان آورد و به ملت‌های منطقه امکان دهد از استعدادها و ثروت‌های خود بهره‌مند شوند.

در آغاز کارم به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، و برای تحقق این هدف مطلوب، دست دوستی و برادری به سوی همه همسایگان و کشورهای منطقه دراز می‌کنم تا حرکتی واقعی و جدی در مسیر همکاری آغاز کنیم. ایران و همسایگان عرب و مسلمانش در بسیاری از مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای، مواضع و منافع مشترک دارند. ما همگی انحصار تصمیم‌گیری‌های جهانی توسط قدرت‌های محدود و معین را رد می‌کنیم، همچنانکه تقسیم جهان و قطب‌بندی بر اساس منافع قدرت‌های بزرگ را نمی‌پذیریم.

همه ما خواستار پذیرش تنوع فرهنگی و رفع تبعیض، احترام به ارزش‌های دینی مسلمانان در جوامع دیگر و در نهادهای حقوقی و بین‌المللی هستیم، و همه ما مسئولیت‌ها و منافع مشترکی برای غلبه بر اسلام‌هراسی داریم.

زخم خونین فلسطین، مسئله همه ماست و درمان آن نیز وظیفه همه ماست. در اینجا، جمهوری اسلامی ایران ضمن تجلیل از مقاومت افسانه‌ای ملت و مقاومت فلسطین در غزه در برابر تجاوز وحشیانه اشغالگر صهیونیستی، بر این باور تأکید می‌کند که امنیت و ثبات در منطقه تنها با به رسمیت شناختن حق ملت فلسطین در اجرای مقاومت همه‌جانبه به عنوان راهی برای آزادی از اشغال و تأمین حقوق طبیعی و بدیهی خود، به ویژه استقلال و حق تعیین سرنوشت و پایان دادن به اشغال، تبعیض نژادی، نسل‌کشی و تروریسم دولتی صهیونیستی، محقق خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران از مقاومت افسانه‌ای ملت و مقاومت فلسطین در غزه تجلیل می‌کند

ما تأکید می‌کنیم که تروریسم و افراط‌گرایی باعث درد مشترک برای همه می‌شوند و این امر مستلزم درمان ریشه‌ای و همکاری مشترک بین ماست. همه این‌ها ضرورت پایان دادن به درگیری‌های نظامی بین کشورهای منطقه بر اساس حق و عدالت و حقوق مشروع ملت‌ها را ایجاب می‌کند، همچنین پایان دادن به بحران‌های داخلی از طریق اتخاذ راه‌حل‌های صلح‌آمیز، زیرا رژیم صهیونیستی اشغالگر و قدرت‌های خارجی تنها ذینفعان ادامه بحران‌ها و درگیری‌های داخلی در منطقه هستند.

ملت‌های منطقه شایسته توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی هستند، بنابراین دولت‌ها باید برای شکوفایی و پیشرفت به یکدیگر کمک کنند. در اینجا آمادگی ایران را برای مشارکت در پروژه‌های توسعه اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها و کریدورهای حمل و نقل بین کشورهای همسایه اعلام می‌کنم. همچنین ایران آماده است این کشورها را در کریدورهای «شمال-جنوب» و «شرق-غرب» در خاک خود مشارکت دهد.
اولویت اصلی سیاست خارجی ایران گسترش همکاری با همسایگان است.

جمهوری اسلامی ایران قدرت همسایگان خود را قدرت خود می‌داند و معتقد است که همسایگان نباید توانایی‌های خود را به قیمت دیگران تقویت کنند. اولویت اصلی سیاست خارجی ایران گسترش همکاری با همسایگان است و دولت جدید تلاش خواهد کرد تا رویکرد دولت فعلی را در تحکیم روابط با کشورهای همسایه حفظ کند و روابط دوجانبه را بر اساس احترام متقابل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها ارتقا دهد، به شرطی که کشورهای منطقه همکاری فعال و دوجانبه نشان دهند.

سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی تهدیدی برای منطقه و صلح و امنیت بین‌المللی است که کشورهای منطقه و جهان را ملزم می‌کند برای خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی همکاری کنند. صلح و ثبات پایدار در منطقه خلیج فارس نیز مستلزم مقابله با تهدیدات مختلف و ایجاد نظام همکاری و امنیت جمعی بین کشورهای همسایه است.

سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی تهدیدی برای منطقه و صلح و امنیت بین‌المللی است.

علاوه بر این، مدیریت دوره آشفتگی و مرحله انتقالی نظام بین‌الملل مستلزم ابتکاراتی است که هدف آن‌ها همبستگی منطقه‌ای و غلبه بر افراط‌گرایی در منطقه و غرور قدرت‌های جهانی است. در این راستا، کشورهای عربی و اسلامی می‌توانند با پایبندی به ارزش‌های فرهنگی خود و پیروی از تعالیم صلح‌آمیز و مداراجویانه اسلام، طرف اصلی در گفتگوها و تلاش‌های بین‌المللی برای ترویج صلح و ثبات جهانی باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مسعود پزشکیان
نظرات شما