تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

علت تیر کشیدن سمت راست قفسه سینه

اگر احساس درد شدید و ناگهانی در قفسه سینه سمت راست خود دارید، ممکن است علل مختلفی داشته باشد. در این مطلب به این علل اشاره شده است.

علت تیر کشیدن سمت راست قفسه سینه

رویداد۲۴| سیما صابری: گاهی اوقات پیش می‌آید که احساس درد شدید و ناگهانی در قفسه سینه سمت راست خود دارید. چنین دردی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد و از آنجایی که در برخی موارد احتمالاً علتی جدی دارد، مهم است که اطلاعات دقیقی درباره علل احتمالی آن داشته باشید و در صورت احتمال خطر به پزشک مراجعه کنید. در ادامه به برخی علل آن اشاره خواهیم کرد:

علل قلبی-عروقی درد قفسه سینه

بیماری قلبی مهمترین علت مرگ و میر در جهان است. بسیاری از انواع بیماری‌های قلبی می‌توانند نوعی از درد قفسه سینه را ایجاد کنند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

- بیماری عروق کرونر: بیماری عروق کرونر شایع‌ترین بیماری قلبی است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که شریان‌هایی که خون را به قلب می‌رسانند، تنگ می‌شوند.  این بیماری می‌تواند باعث درد در هر دو سمت قفسه سینه شود، از جمله سمت راست، جایی که آئورت قرار دارد.

- پریکاردیت: درد قفسه سینه یک علامت رایج پریکاردیت است که به التهاب غشای محافظ اطراف قلب(پریکارد) اشاره دارد. این درد ممکن است ناشی از عفونت، حمله قلبی، جراحی قلب و برخی شرایط پزشکی باشد. درد پریکاردیت معمولاً سمت چپ قفسه سینه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما ممکن است در سمت راست نیز رخ دهد. این درد به‌عنوان درد تیز و سوراخ‌کننده توصیف می‌شود که در برخی وضعیت‌ها بدتر می‌شود و با نفس عمیق تشدید می‌شود.

- تشریح آئورت: این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که یک پارگی در آئورت (بزرگترین رگ خونی) باعث می‌شود که خون بین لایه‌های آن جریان یابد،که جریان خون به اعضای بدن را کاهش می‌دهد و اکسیژن‌رسانی را متوقف می‌کند. این وضعیت درد شدید، ناگهانی و تیز ایجاد می‌کند که ممکن است در هر نقطه از قفسه سینه احساس شود.

علل ریوی درد قفسه سینه

سه لوب از ریه راست، به‌همراه غدد لنفاوی مرتبط با آن، در سمت راست قفسه سینه قرار دارند. خود ریه‌ها گیرنده‌های درد ندارند، اما ممکن است دردی احساس کنید که به نظر می‌رسد از ریه راست می‌آید. علل احتمالی درد قفسه سینه در سمت راست عبارتند از:

- ذات الریه یا پنومونی: این عفونت زمانی رخ می‌دهد که کیسه‌های هوایی (آلوئول‌ها) در ریه‌ها ملتهب شده و با مایع یا چرک پر می‌شوند. پنومونی می‌تواند علائمی مانند سرفه، تب، لرز و دشواری در تنفس ایجاد کند. هنگامی که ریه راست درگیر است، پنومونی می‌تواند باعث درد در سمت راست قفسه سینه شود که هنگام تنفس یا سرفه بدتر می‌شود.

- آمبولی ریوی: آمبولی ریوی زمانی رخ می‌دهد که یک لخته خون، که معمولاً از پاها (ترومبوز وریدی عمیق) منشا می‌گیرد، شکسته شده و به ریه‌ها می‌رسد. اگر لخته‌ای در ریه راست جای بگیرد، ممکن است درد ناگهانی و تیز در سمت راست قفسه سینه ایجاد شود که هنگام تنفس بدتر می‌شود، همچنین باعث تنگی نفس ناگهانی و تعریق شود.

- سرطان ریه: تومورها می‌توانند باعث درد مداوم، مبهم یا ضربان‌دار در سمت راست قفسه سینه شوند که ممکن است به شانه‌ها، تیغه‌های شانه یا بین آن‌ها نیز انتشار یابد. بیش از نیمی از افرادی که به سرطان ریه مبتلا هستند، درد قفسه سینه را تجربه می‌کنند که اغلب با تنگی نفس یا سرفه مداوم همراه است.

- فروپاشی ریه یا پنوموتوراکس: همچنین به‌عنوان پنوموتوراکس شناخته می‌شود، فروپاشی ریه راست می‌تواند باعث درد در سمت راست قفسه سینه شود. این درد معمولاً تیز و سوراخ‌کننده است و با تلاش برای نفس کشیدن تشدید می‌شود. علل فروپاشی ریه شامل آسیب به قفسه سینه و بیماری‌های ریوی است.

افیوژن پلورال: که به عنوان "آب آوردن ریه‌ها" نیز شناخته می‌شود به معنای تجمع مایع بین غشاهای پلورال اطراف ریه‌ها است. افیوژن پلورال اغلب باعث تیر کشیدن قفسه سینه می‌شود که با سرفه یا نفس عمیق بدتر می‌شود. این مشکل می‌تواند ناشی از نارسایی قلبی، انسداد عروق خونی، عفونت، آسیب ریه و تومورها باشد.

پلورزی: درد در قفسه سینه اصلی‌ترین علامت پلورزی است، که در آن غشاهای پلورال ملتهب می‌شوند. این درد معمولاً با نفس عمیق یا سرفه تشدید می‌شود و ممکن است در شانه نیز احساس شود. پلورزی می‌تواند ناشی از افیوژن پلورال، پنومونی یا آنفولانزای شدید باشد.

علل گوارشی درد قفسه سینه 

شرایط گوارشی، به ویژه مواردی که مربوط به مری یا اندام‌های سمت راست شکم مانند کیسه صفرا و کبد هستند، ممکن است باعث دردی شود که به سمت راست قفسه سینه محدود است.

بیماری ریفلاکس معده-مری (GERD): این اختلال گوارشی بر حلقه ماهیچه‌ای بین مری و معده تأثیر می‌گذارد. اگر  مری به درستی کار نکند، ممکن است دچار سوزش سر دل یا بازگشت اسید معده شوید. همچنین ممکن است فقط در سمت راست قفسه سینه درد احساس کنید. در برخی موارد، درد قفسه سینه می‌تواند شبیه به حمله قلبی باشد.

علت تیر کشیدن سمت راست قفسه سینه

بیماری کیسه صفرا: هم سنگ‌های صفراوی و هم التهاب کیسه صفرا (کوله‌سیستیت) می‌توانند به صورت درد در سمت راست قفسه سینه احساس شود. این درد اغلب به پشت منتشر می‌شود و می‌تواند به شانه راست نیز برسد. درد منتشره می‌تواند باعث شود حس کنید دچار حمله قلبی شده‌اید.

پانکراتیت: التهاب پانکراس پانکراتیت نامیده می‌شود. دردی که با پانکراتیت همراه است، ممکن است دراز کشیدن آن را بدتر کند و نشستن آن را بهبود بخشد. افرادی که الکل بیش از حد مصرف می‌کنند یا سنگ‌های صفراوی دارند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

زخم معده و گاستریت: هم زخم معده و هم التهاب معده(گاستریت) می‌توانند باعث درد قفسه سینه شبیه به سوزش سر دل شوند. برخی از افراد با گاستریت شدید تجربه‌ای شبیه به حمله قلبی دارند.

بیماری کبد: بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت و سیروز باعث درد در سمت راست قفسه سینه می‌شوند. این درد بیشتر زمانی ایجاد می‌شود که کبد ملتهب به دیافراگم فشار می‌آورد. این درد گاهی با زردی همراه است، که باعث تغییر رنگ زرد پوست و سفیدی چشم می‌شود.

علل اسکلتی-عضلانی درد سمت راست قفسه سینه 

اسکلتی-عضلانی به سیستم استخوان‌ها، عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و بافت‌های نرم که از بدن پشتیبانی می‌کنند و به حرکت کمک می‌کنند، اشاره دارد. برخی از علل درد قفسه سینه در سمت راست عبارتند از:

کشیدگی عضلانی: کشیدگی عضلات یکی از علل شایع درد قفسه سینه در سمت راست است. بسیاری از افراد فعالیت‌هایی مانند بلند کردن اشیای سنگین یا شروع یک برنامه ورزشی جدید را به یاد می‌آورند که قبل از بروز این نوع درد انجام داده‌اند.

کاستوکندریت: این اصطلاح به التهاب غضروفی که دنده‌ها را به استخوان جناغ متصل می‌کند، اشاره دارد. این درد اغلب ناشی از استفاده مزمن بدون آسیب خاص، مانند در جابجایی مبلمان است. این درد با فعالیت یا نفس عمیق بدتر می‌شود و در محل اتصال دنده‌ها به استخوان جناغ حساس به لمس است.

استئومیلیت: التهاب بافت چربی در استخوان استئومیلیت نامیده می‌شود. وقتی در استخوان‌های دنده رخ دهد، می‌تواند منجر به درد شدید و موضعی و کاهش عملکرد در مفاصل نزدیک شود. موارد بسیار شدید استئومیلیت می‌توانند به تغییر شکل استخوان نیز منجر شود.

سایر علل درد قفسه سینه

چندین علت دیگر نیز می‌توانند باعث درد در سمت راست قفسه سینه شوند، از جمله:

زونا: زونا که به عنوان هرپس زوستر نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که ویروس آبله‌مرغان فعال شود. اگر ویروس در ریشه‌های عصبی تغذیه‌کننده سمت راست قفسه سینه در حال استراحت باشد، درد ممکن است در این ناحیه ایجاد شود.

تومورهای مدیاستینال: تومورها یا غدد لنفاوی متورم در مدیاستینوم (فضای بین ریه‌ها) می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند که ممکن است در هر دو طرف احساس شود، از جمله به‌طور خاص در سمت راست. سایر علائم شامل سرفه همراه با خون، تعریق شبانه و تنگی نفس است.

اختلالات اضطراب و حملات پانیک: درد قفسه سینه یکی از علائم جسمی است که اغلب همراه با حمله پانیک رخ می‌دهد. علائم دیگر شامل ضربان قلب سریع، سرگیجه و تنگی نفس است. این علائم می‌توانند با مسائل تهدیدکننده زندگی دیگر نیز همراه باشند. اگر این علائم را تجربه می‌کنید و مطمئن نیستید چرا، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

عفونت کرونا: علائم ویروس کروناشامل درد قفسه سینه است که با دشواری تنفس و سرفه همراه است و ممکن است باعث درد عضلات قفسه سینه و تنگی آن شود. بیشتر افراد از علائم خود بهبود می‌یابند، اما برخی از عفونت‌های کرونا به موارد شدید و آسیب احتمالی به قلب منجر می‌شود. این افراد ممکن است علائم ماندگار داشته باشند،

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما