تاریخ انتشار: ۲۲:۰۹ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳

مصرف زیاد جو دوسر و موز زمینه ساز دیابت نوع ۱ در کودکان می‌شود

بسیاری از مواد غذایی مرتبط با دیابت نوع ۱ جزو رژیم غذایی سالم به شمار می‌روند اما در این میان مصرف زیاد جوددوسر و موز می تواند زمینه ساز این نوع دیابت در کودکان شود.

جو دوسر

رویداد۲۴ نتایج مطالعه‌ای جدید نشان داده کودکانی که بیش از حد جو دوسر، موز و ماست مصرف می‌کنند در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ قرار دارند. این مطالعه همچنین گندم را به عنوان یک عامل خطر در بروز انوع خودایمنی دیابت (دیابت نوع ۱) معرفی کرد.
در دیابت نوع ۱، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های تولیدکننده آنسولین در لوزالمعده حمله می‌کند. این حملات به آسیب یا تخریب کامل این سلول‌ها و در نتیجه ناتوانی بدن در تولید انسولین منجر می‌شود.
محققان همچنین دریافتند که مصرف توت فرنگی و بلوبری خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ را کاهش می‌دهد و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم برگ هم در مقابل شکل خودایمنی بیماری دیابت، نقش محافظتی دارند.
سووی ویرتالن و همکارانش در موسسه سلامت و رفاه فنلاند رژیم غذایی پنج هزار و ۶۷۴ کودک فنلاندی را که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت نوع ۱ بودند، از بدو تولد تا شش سالگی بررسی کردند.


بیشتر بخوانید: تاثیر رژیم غذایی بر ابتلا یا پیشگیری از سرطان؛ فستینگ چیست؟


محققان در طول این مطالعه دریافت که ۹۴ کودک تا سن شش سالگی به دیابت نوع ۱ و ۲۰۶ کودک دیگر به نوعی بیماری در سیستم ایمنی بدن به سلول‌های بتا در جزایر لانگرهانس حمله می‌کند که می‌تواند باعث آسیب به این سلول‌ها شود، مبتلا شدند که زمینه ساز ابتلا به دیابت نوع ۱ است.
فاینشال اکسپرس به نقل از ویرتانن می‌نویسد: ما متوجه شدیم بسیاری از غذا‌هایی که با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ و روند بیماری مرتبطند، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفته می‌شوند.
او درباره اثر محافظتی توت‌ها در این خصوص توضیح می‌دهد که انواع توت‌ها سرشار از پلی فنول اند؛ ترکیبات گیاهی که ممکن است التهاب مرتبط با ابتلا به دیابت نوع ۱ را کاهش دهند. شاید به این دلیل که توت‌ها عموما عاری از افت کش‌هایی اند که روی میوه‌های دیگر یافت می‌شود و التهاب زا هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما