تاریخ انتشار: ۲۳:۱۲ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

احمد دنیا مالی، وزیر پیشنهادی ورزش کیست؟

با معرفی کابینه چهاردهم به مجلس دوازدهم نام «احمد دنیامالی» برای وزارت ورزش و جوانان مطرح شد. چهره‌ای که به عنوان «یار غار محمدباقر قالیباف» در رسانه‌ها شناخته می شود ، حالا به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده است. سابقه سیاسی و مدیریتی دنیامالی چیست؟

احمد دنیا مالی، وزیر پیشنهادی ورزش کیست؟

رویداد۲۴| در میان لیست پیشنهادی مسعود پزشکیان برای کابینه چهاردهم نام چند نماینده مجلس نیز به چشم می خورد. یکی از این افراد احمد دنیا مالی نماینده مردم بندر انزلی در مجلس دوازدهم است که حالا مسعود پزشکیان او را به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی کرده است.

سابقه نزدیک احمد دنیا مالی با محمدباقر قالیباف تا جایی که رسانه ها او را «یار غار قالیباف» می خوانند مورد توجه و بعضا انتقاد حامیان پزشکیان قرار گرفته است. دنیا مالی در ایام برگزاری انتخابات به صراحت برای قالیباف تبلیغ می کرد و حتی در توئیتی به تمسخر شعارهای پزشکیان نیز پرداخته بود.

او در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات همانند همه ادوار گذشته به وضوح و صراحت از محمدباقر قالیباف حمایت کرد و حتی در این توییتی دولت پزشکیان را «دولت مسدود» خواند و نوشت «نه به دولت مرعوب، نه به دولت مسدود، سلام بر دولت کارآمد و پیشرفت.»

او در سال ۱۳۳۹ در بندر انزلی متولد شده است و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی معماری و شهرسازی را از دانشگاه علم و صنعت ایران و مدرک دکترای برنامه ریزی شهری را از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده است.

احمد دنیامالی در سال‌های ۸۳ تا ۸۹ همزمان معاون وزارت راه و ترابری و ریاست سازمان بنادر و کشتیرانی بود. بعد از آن اما به واسطه عضویت در چهارمین دوره شورای شهر تهران و سال‌ها حضور در سمت معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در زمان حضور محمدباقر قالیباف در سمت شهردار تهران، نام اش در پروژه‌های بزرگ عمرانی وجود داشت. برخی سایت ها از شرکت ها یا پروژه های تحت مدیریت او در پرونده موسوم به فساد شهرداری نام برده اند.

دنیامالی در همان زمان درباره اتهام فساد در شهرداری گفته بود: «قطعاً شهرداری اشکالاتی از جمله فساد اداری نیز دارد و در این خصوص نیز مدیریت شهری نگرانی‌هایی را دارد ولی اینکه بگوییم فساد سرتاسر شهرداری را فرا گرفته است، درست نیست.»

از دیگر اظهارات جنجال برانگیز او در زمان کشته شدن یک دست فروش در سال ۱۳۹۳ در درگیری با یک پیمانکار بود . همان زمان دنیامالی در گفتگویی با هفته‌نامه تماشاگران گفت: «اگر قرار باشد قالیباف برای قتل دست‌فروش عذرخواهی کند، باید صبح تا شب بگوید مردم ببخشید.»

مدیریت ورزشی و ماجرای برکناری و تلاش برای تعلیق ورزش ایران

دنیا مالی نامی آشنا در حوزه مدیریت ورزشی و البته تصمیمات پرحاشیه است. او از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱، رییس فدراسیون قایقرانی بود. در همین مقطع عضو هیأت مدیره فدراسیون جهانی کانوئینگ (ICF)، مسئول توسعه کانوئینگ در قاره آسیا، معاون فدراسیون جهانی دراگون بوت و عضو هیئت رئیسه و خزانه‌دار هم بود.

دوران وزارت محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان دولت محمود احمدی‌نژاد، اما پرحاشیه‌ترین دوران کاری احمد دنیامالی در ورزش است چرا که یکسال قبل از پایان کار دولت دهم خبر برکناری او توسط وزیر ورزش حاشیه ساز شد. در آن زمان  خبرگزاری ایسنا از قول یک منبع آگاه دلیل این برکناری را اتهام‌های «تصرف در اموال عمومی ورزش و دوشغله بودن» او اعلام کرد.

 کنفدراسیون بین المللی قایقرانی اما به حمایت از دنیامالی برخواست و در نامه ای در خرداد ۱۳۹۱ با غیرقانونی خواندن «روند غیرقانونی برکناری دنیامالی» فدراسیون قایقرانی ایران را به طور موقت تعلیق کرد و از وزارت ورزش درباره دلایل برکناری رییس این فدرسیون توضیح  دهد.


بیشتر بخوانید:

سیدمحمد اتابک، وزیر معرفی شده برای وزارت صمت در دولت پزشکیان کیست؟

عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو کیست؟

احمد میدری، گزینه پیشنهادی وزارت کار پزشکیان کیست؟

عبدالناصر همتی گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد کیست؟

عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه پزشکیان کیست؟

فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی کیست؟


در همین ایام بود که دنیامالی به دلیل شکایت وزیر ورزش  از طرف دادگاه شعبه ۱۰۵۷ کارکنان دولت، به ۶ ماه انفصال از خدمات دولتی، محکوم و حتی برخی رسانه ها از ممنوع‌الخروجی او خبر دادند.

ماجرای برکناری دنیا مالی و تعلیق قایقرانی اما فراتر از این اخبار ساده رفت و خبرگزاری تسنیم در ۶ بهمن ۱۳۹۲، در گزارشی نوشت: «نامه‌ای از سوی خوزه پرونا لوپز، رئیس فدراسیون جهانی قایقرانی (کانوئینگ)، خطاب به شوکن ناریتا (رئیس کنفدراسیون قایقرانی آسیا) ارسال و در آن به صراحت اعلام شد که تعلیق قایقرانی ایران به خواست دنیامالی صورت گرفته است.»

او درباره این ادعا به خبرگزاری ایرنا گفت: «تاکنون نامه‌نگاری نکردم و نامه‌ای با امضای من وجود ندارد که به فدراسیون بین‌المللی ارسال شده باشد. من نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی هستم و این طبیعی است که مسئولان قایقرانی دنیا خیلی سریع از اتفاقات پیش آمده مطلع شوند.»

چند روز بعد از این گزارش دنیامالی به یکباره تایید صلاحیت و  رییس فدراسیون قایقرانی شداما تنها چند هفته بعد از انتخابش به عنوان رییس فدراسیون قایقرانی با اعلام اینکه اعضای شورای شهر تهران، با استعفای او در شورا مخالفت کرده‌اند، از ریاست فدراسیون استعفا کرد تا به سمت قبلی‌اش در شورای شهر بازگردد.

احمد دنیا مالی، وزیر پیشنهادی ورزش کیست؟

از دیگر اخبار پرحاشیه دنیامالی ادعایی است که درباره تأثیری که او در ممنوع‌الفعالیت شدن یکی از بهترین پاروزن‌های زن ایران مطرح می شود.

هما حسینی، قایقران و پرچمدار کاروان المپیک ایران در پکن، بعد از این مسابقات، در کمال تعجب ورزش را کنار گذاشت و وقتی از او درباره دلیل این تصمیم پرسیدند، در گفتگوی مفصلی با خبرگزاری مهر،مدعی شد که احمد دنیامالی، رییس وقت فدراسیون را عامل این موضوع است.

حسینی می گوید که در سال ۱۳۸۸ در اعتراض به شرایط نامساعد تیم ملی به دنیامالی گفته است: «اگر قرار است روال به این صورت بماند از تیم ملی خواهیم رفت» و دنیا مالی نیز به او پاسخ داده که «بروید»!

حسینی همچنین مدعی است که وقتی در دانشگاه تهران قبول می‌شود و درگیر درس و دانشگاه بوده، به رییس فدراسیون گفته که  «خیلی وقت نمی‌کنم همراه سایر پاروزنان در اردوهای تیم ملی شرکت کنم. می‌خواهم خارج از تیم و در دریاچه آزادی تهران تمرین کنم.» و دنیامالی به پاسخ داده که «حق نداری دست به پارو بزنی.»

با وجود همه این حواشی دنیامالی حامیانی نیز دارد. بعد از معرفی او به عنوان وزیر کابینه سعید فائقی معاون سابق سازمان تربیت‌بدنی درباره او گفته است: «دنیامالی در جذب سرمایه برای ورزش هم موفق بود و زمانی که در فدراسیون قایقرانی حضور داشت در این بخش فوق‌العاده عمل کرد. الان هم اگر زحمت بکشید و سری به منطقه آزاد انزلی بزنید به این نکته پی می‌برید که او چقدر اثرگذار بوده و در طول چهار، پنج سال توانسته آنجا را به رشد جالبی برساند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دنیامالی ، وزیر ورزش
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
0
1
بنظر این کارکرده و تجربه داره و خوبه . حالا میخواد همراه قالیباف باشه. این همراه بودن نمیشه بگوییم با پزشکیان تضاد داره جاییکه خود پزشکیان در انتخاب قالیباف نقش بازی میکنه. قالیباف و پزشکیان بنظر مخالفن ولی در یک جهت کار میکنند.منتها قالیباف رعایت ظاهر را نمیکند و برعکس پزشکیان هم رعایت میکنه هم ذاتا اینگونه هست.
نظرات شما
پیشخوان