تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۳۰ تير ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

علت سردرد‌های صبحگاهی چیست؟

سردرد‌های صبح زود می‌توانند به دلایل مختلفی رخ دهند. ممکن است گهگاه بعد از یک خواب بد یا تحت فشار بودن سردرد بگیرید، یا ممکن است این سردرد‌ها را به طور منظم تجربه کنید. سردرد‌های صبح زود ممکن است نتیجه تغییر در فیزیولوژی بدن شما باشند. در ساعات اولیه صبح، سطح کاهش درد داخلی بدن شما ممکن است کاهش یابد. علاوه بر این، بدن شما ممکن است در این زمان بیشتر آدرنالین تولید کند که باعث حملات میگرنی می‌شود.

علت سردرد‌های صبحگاهی چیست؟

رویداد۲۴| سیما صابری: سردرد‌های صبح زود اغلب پس از ساعت ۴ بامداد شما را بیدار می‌کنند یا ممکن است هنگام بیدار شدن حضور داشته باشند. رایج‌ترین انواع سردرد‌های صبحگاهی عبارتند از:

سردرد خوشه‌ای

میگرن

سردرد‌های تنشی

سردرد‌های مرتبط با آپنه خواب نیز اغلب در ساعات اولیه صبح رخ می‌دهند. یک مطالعه نشان داد که ۱ از هر ۵ نفر مبتلا به آپنه خواب سردرد‌های صبحگاهی گزارش می‌دهند. حملات میگرنی نوع بسیار رایجی از سردرد‌ها هستند که بیشتر در ساعات اولیه صبح رخ می‌دهند. میگرن سومین بیماری شایع در جهان است و تقریباً ۱ در هر ۴ خانوار در ایالات متحده شامل کسی با میگرن است.

اختلالات و اختلالات خواب می‌توانند منجر به سردرد شوند، به ویژه میگرن. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که اختلالات خواب می‌توانند حمله میگرنی را تحریک کنند و پیش‌آگهی بیماری میگرن چندین سال قبل باشند. اختلالات خواب با میگرن‌های مکرر و شدیدتر مرتبط هستند که ممکن است مزمن شوند.

پژوهش‌ها اختلالات خواب مانند بی‌خوابی و کیفیت خواب ضعیف را با سردرد‌های مکرر و شدیدتر مرتبط کرده‌اند. حدود ۵۰ درصد از افرادی که سردرد‌های تنشی یا میگرن را تجربه می‌کنند، دچار بی‌خوابی هستند.

انواع مختلف سردرد‌های صبح زود چیست؟

سردرد می‌تواند باعث درد مبهم، تیز یا ضربان‌دار شود. ممکن است سردرد را به طور کوتاه مدت، برای یک ساعت یا کمتر، یا برای یک دوره طولانی تا چند روز تجربه کنید.

انجمن بین‌المللی سردرد حدود ۱۵۰ نوع سردرد را طبقه‌بندی کرده است. سردرد‌هایی که اغلب در ساعات اولیه صبح رخ می‌دهند عبارتند از:

میگرن

سردرد خوشه‌ای

سردرد هیپنیک

سردرد تنشی

هی‌کرانیای حمله‌ای

در اینجا چندین شرایط و عواملی که می‌توانند باعث سردرد‌های صبح زود شوند آورده شده است.

بی‌خوابی

بی‌خوابی می‌تواند الگو‌های خواب شما را تحت تاثیر قرار داده و منجر به کمبود خواب شود. کمبود خواب یکی از دلایل شایع سردرد‌های صبحگاهی است و می‌تواند میگرن را تحریک کند. بی‌خوابی می‌تواند با موارد زیر مانع از داشتن خواب کافی شود:

بیدار ماندن تا دیر وقت

بیدار شدن در حین خواب

خواب ناآرام و کابوس

بی‌خوابی را می‌توان به روش‌های مختلفی درمان کرد. اولین گام شما باید صحبت با پزشک‌تان باشد. ممکن است از شما خواسته شود الگو‌های خواب‌تان را پیگیری کنید تا به تشخیص این وضعیت کمک کنید. درمان بی‌خوابی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

دارو

روان‌درمانی

ترکیبی از دارو و درمان

با کاهش بی‌خوابی، احتمالاً خواب بیشتری خواهید داشت و سردرد‌های صبحگاهی کمتری تجربه خواهید کرد.

افسردگی یا اضطراب

تحقیقات نشان می‌دهد که اختلالات خلقی و حملات میگرنی اغلب با هم رخ می‌دهند و داشتن یکی از آن‌ها نشان‌دهنده خطر بالاتر برای داشتن دیگری است. به عنوان مثال، هرچه تعداد حملات میگرنی در یک فرد بیشتر باشد، احتمال داشتن اختلالات خلقی بیشتر است و بالعکس. مطالعه‌ای گزارش داد که افراد مبتلا به میگرن ۲.۵ برابر بیشتر احتمال دارد دچار افسردگی شوند و بین ۲ تا ۵ برابر بیشتر احتمال دارد دچار اختلالات اضطرابی شوند. اختلالات روانی نیز می‌توانند منجر به بی‌خوابی شوند، که این می‌تواند خطر سردرد‌های صبحگاهی را بیشتر کند.


بیشتر بخوانید: ۱۱ راه برای آرام کردن بدن و ذهن


اگر مشکوک به یک وضعیت روانی هستید، با پزشک خود صحبت کنید. اغلب این وضعیت‌ها می‌توانند با درمان گفتگویی، دارو یا ترکیبی از درمان‌ها مدیریت شوند. مدیریت این وضعیت‌ها ممکن است به کاهش سردرد‌های صبحگاهی شما کمک کند.

علت سردرد‌های صبحگاهی چیست؟

خر و پف یا آپنه خواب

خواب مختل شده ناشی از خر و پف یا آپنه خواب ممکن است منبع سردرد‌های صبح زود شما باشد. خر و پف می‌تواند خود یک وضعیت باشد یا نشانه‌ای از آپنه خواب. آپنه خواب باعث می‌شود در طول شب گاهی اوقات نفس‌تان قطع شود. معمولاً سردرد‌های مرتبط با آپنه خواب حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشند. می‌توانید آپنه خواب را با تجهیزات خاصی مانند دستگاه فشار مثبت پیوسته راه‌های هوایی (CPAP) درمان کنید.

دندان قروچه

دندان قروچه یا فشردن دندان‌ها به عنوان براکسیسم نیز شناخته می‌شود. این ممکن است در شب به عنوان یک اختلال خواب رخ دهد که به آن براکسیسم خواب گفته می‌شود. سردرد صبحگاهی معمولاً با براکسیسم مرتبط است، اما تحقیقات متفاوتی در این زمینه وجود دارد که آیا براکسیسم واقعاً باعث سردرد می‌شود یا نه. برخی محققان معتقدند که سردرد‌های مرتبط با براکسیسم ممکن است در واقع ناشی از اختلالی در مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) در فک شما باشد. سردردی که با براکسیسم رخ می‌دهد، معمولاً مبهم است و می‌تواند در نزدیکی شقیقه‌ها احساس شود. براکسیسم همچنین با سایر شرایط خواب مانند آپنه خواب مرتبط است و ممکن است باعث آسیب به دندان‌ها و درد فک شود. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

محافظ دهان

تکنیک‌های کاهش استرس

تمرینات زبان و فک

کشیدگی عضلات

به گزارش رویداد۲۴ سردرد‌های صبحگاهی ممکن است نتیجه کشیدگی عضلات گردن شما باشند. ممکن است نیاز به ارزیابی وضعیت خواب و بالش‌هایی که استفاده می‌کنید داشته باشید تا این نوع سردرد صبحگاهی را کاهش دهید.

بالش‌ها باید به شما کمک کنند تا وضعیتی را حفظ کنید که گردن و ستون فقرات شما را به درستی حمایت کند. پیدا کردن بالش مناسب ممکن است نیاز به کمی آزمون و خطا داشته باشد. بالش شما باید سر و گردن‌تان را در وضعیتی مشابه با زمانی که ایستاده‌اید نگه دارد.

سردرد‌های ناشی از الکل

سردرد‌های صبح زود ممکن است نتیجه مصرف الکل باشند. نوشیدن بیش از حد می‌تواند منجر به خواب نامنظم و سردرد صبح زود، مانند خماری، شود. مقدار الکلی که منجر به خماری می‌شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال هر زمانی که تا حد مستی الکل مصرف کنید، احتمال دارد روز بعد دچار خماری شوید. تنها راه درمان خماری زمان است. روش‌های رایج زیر مؤثر نیستند:

نوشیدن قهوه

گرفتن دوش

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

سردردها، اغلب در صبح زود، ممکن است با فک شما مرتبط باشند. سردرد یکی از علائم شایع گزارش شده اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) است. این حتی یک نام دارد، سردرد. اختلالات TMJ ممکن است باعث درد، سفتی و صدای کلیک در فک شوند، همچنین سردردها. علت این اختلالات ناشناخته است، اما زمانی رخ می‌دهند که مفصل TMJ دچار مشکل شود. این مفصل همان مفصلی است که فک شما را باز و بسته می‌کند و به شما اجازه می‌دهد صحبت کنید، غذا بخورید، دهان خود را باز کنید یا آن را به طرفین حرکت دهید. درمان سردرد‌های مرتبط با TMJ شامل تشخیص و درمان TMJD شما خواهد بود. گاهی اوقات استراحت دادن به TMJ برای کاهش علائم کافی است. درمان‌های بیشتر اغلب شامل موارد زیر هستند:

خوردن غذا‌های نرم و اجتناب از غذا‌های سخت یا چسبنده

محدود کردن حرکت فک تا حد ممکن

کاهش استرس

تمرینات کششی فک

دارو‌ها

دارو‌ها ممکن است الگو‌های خواب شما را مختل کنند و باعث خواب نامنظم و سردرد‌های صبح زود شوند. اگر مشکوک هستید که دارو‌های شما باعث سردرد‌های صبح زود می‌شوند، با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از دارو‌هایی که برای درمان سردرد‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث اختلالات خواب شوند. به عنوان مثال، درمان با بتا بلوکر‌ها به خوبی شناخته شده است که به رویا‌های زنده و گاهی حتی کابوس‌ها منجر می‌شود. همچنین، برخی دارو‌ها مانند بنزودیازپین‌ها که برای درمان اختلالات خواب استفاده می‌شوند، ممکن است سردرد‌ها را تشدید کنند.

سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو (MOH) نیز یک خطر است. اگر برای کاهش سردرد خود بیش از حد از مسکن‌ها استفاده کنید، ممکن است سردرد‌های خود را بدتر کنید. علاوه بر این، سردرد‌های گاه‌به‌گاه شما ممکن است مزمن شوند. این اتفاق می‌تواند با هر دو نوع مسکن‌های بدون نسخه (OTC) یا تجویزی رخ دهد.

اختلالات ریتم شبانه‌روزی

تحقیقات نشان داده‌اند که اختلالات یا تغییرات ریتم شبانه‌روزی ممکن است در بروز حملات میگرن و سردرد‌های خوشه‌ای نقش داشته باشند. ریتم شبانه‌روزی، چرخه‌های بیولوژیکی تقریباً ۲۴ ساعته‌ای هستند که بین انسان‌ها، حیوانات، گیاهان و حتی باکتری‌ها مشترک هستند. شناخته شده‌ترین ریتم شبانه‌روزی احتمالاً چرخه خواب و بیداری است. بایداز ریتم شبانه‌روزی خود به نفع خود استفاده کنید تا از سردرد‌ها جلوگیری کنید. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که یک برنامه خواب و بیداری منظم را حفظ کنید. به طور خاص:

هر روز تقریباً در یک زمان مشخص به رختخواب بروید و بیدار شوید.

نیاز‌های خواب خود را بدانید - معمولاً ۶ تا ۸ ساعت خواب در شب برای بزرگسالان.

چند ساعت از روز را در فضای باز بگذرانید تا ساعت بدن خود را تنظیم کنید.

محیط خواب خود را آرام و راحت کنید، تا حد امکان تاریک و با دستگاه‌های الکترونیکی کم در نزدیکی.

زمان استفاده از صفحه نمایش را درست قبل از خواب کاهش دهید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما